25. 03. 2009

FIFA og UEFA har meldt sig ud af WADA's whereabouts-system

Efter massivt pres fra den internationale spillerforening, FIFPro, besluttede fodboldens forbund i går på UEFA's eksekutivkomite-møde i København at afvise det internationale antidoping-agentur WADA's regler omkring "whereabouts".Reglerne om whereabouts dikterer, at en sportsudøver skal kunne gøre rede for på forhånd, hvor han eller hun befinder sig i en bestemt time af døgnet. Er vedkommende ikke, hvor det er oplyst, falder en advarsel – og tre advarsler i løbet af 18 måneder er ensbetydende med en dopingsag.

UEFA og FIFA står nu frem med en tilkendegivelse af, at reglen er ude af proportioner, hvilket i går fik forbundene til at efterspørge kollektive fodboldregler. Dette skal ses i lyset af, at FIFPro over en længere periode har arbejdet på at ændre reglerne for whereabouts.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, er også stærkt kritisk overfor whereabouts-reglerne, og peger på, at det er tilstrækkeligt ud fra et dopingmæssigt synspunkt at vide, hvornår et hold træner og spiller kampe. Det er derfor ikke nødvendigt for spillere at være til rådighed for dopingkontrollørerne i deres fritid. Han udtaler:

”Whereabouts-systemet går alt for langt, og krænker fodboldspillernes personlige frihed, når de i deres sparsomme ferier og lignende skal oplyse om, hvor de befinder sig i verden. Dermed ikke sagt, at whereabouts fuldstændig skal undgås i individuelle sportsgrene og i holdsport. Men der skal være proportionalitet i benyttelsen af dem, så der tages hensyn til den enkelte sportsudøvers privatliv. I øvrigt bør der differentieres i overvågningsgraden i sportsgrenene ud fra, hvor stor sandsynligheden er for, at der anvendes doping i den pågældende sportsgren. Fodbold er allerede en af de sportsgrene hvor der testes mest, og hvor der findes færrest, der testes positive.”