28. 09. 2009

FIFPro kræver sanktioner i finansielt fair play-koncept

FIFPro støtter UEFA i dets forsøg på at bekæmpe finansielle problemer i fodbolden. Men den internationale spillerforening kræver sanktioner imod de klubber, som ikke overholder reglerne i UEFA’s nye licenssystem. Foto © Stock.XchngDen 21. september godkendte UEFA introduktionen af det såkaldte Finansielle Fair Play Koncept, som skal implementeres fra starten af 2012/13-sæsonen. Et af punkterne i konceptet er break-even-reglen, der forpligtiger klubberne til at have balance i regnskaberne. Under dette koncept kan klubber ikke gentagne gange bruge flere penge end de tjener.

Af alle klubber i Europa kunne 49 % fremvise et tab i 2008, og 22 % af dem store tab svarende til mere end 20 % af deres indtægter. UEFA forventer endnu større underskud i 2009 som følge af den økonomiske krise. Og en af de klubber, der vil have en betydelig gæld i 2009 er Real Madrid. De spanske giganter har for nylig rapporteret om en gæld på 327 mio. euro (lige under 2,5 mia. kr.), der hænger naturligt sammen med de 2 mia. kr., som klubben har brugt på nye spillere op til denne sæson.

FIFPro’s generalsekretær, Theo van Seggelen, bakker op om indførelsen af UEFA’s nye licenssystem, men forholder sig samtidigt meget kritisk til det. Han refererer til Real Madrids astronomiske gæld og til Premier Leagues intentioner om ikke at implementere systemet.

Hvad er konsekvenserne for de klubber, som ikke overholder reglerne?,” spurgte van Seggelen under en EU konference i Bruxelles. UEFA’s generalsekretær, David Taylor, svarede, at i øjeblikket findes der ingen strafforanstaltninger, men at der vil blive indført sanktioner, når systemet træder i kraft.

FIFPro er spændt på at vide hvad disse sanktioner er. Vil hold blive udelukket fra Champions League? Vi taler om nogle store klubber her, såsom Real Madrid, og næsten hvert år er der fire engelske hold i Champions League,” siger van Seggelen med hentydning til Premier Leagues afvisning af det nye system.