13. 05. 2009

FIFPro protesterer imod WADA's fastholdelse af "whereabouts-reglen"

Det internationale dopingagentur, WADA, fastholder, at også fodboldspillere skal omfattes af den såkaldte "whereabouts-regel". Den internationale spillerforening, FIFPro er imod og har allerede påbegyndt en retssag i Belgien imod WADA?s regel.FIFPro’s direktør, Theo van Seggelen siger: “Vi er imod doping i sport. Men dette tiltag er uproportionelt og unødvendigt i en holdsport, hvor dopingproblemet desuden er marginalt. Dette er en alvorlig krænkelse af en sportsudøvers privatliv.

Til forskel fra individuelle sportsgrene, kan man finde fodboldspillerne på træningsbanen eller på stadion fem dage om ugen. Der kan man føre kontrol med dem. Det er fuldstændigt unødvendigt for dem at blive tvunget til at indberette deres opholdsted fra time til time.

FIFPro’s holdning er i overensstemmelse med FIFA præsident, Sepp Blatter, der så sent som i denne uge gentog hans modstand mod reglen.

Til at begynde med blev der lagt op til et kompromis mellem FIFA og WADA, hvor fodboldspillere kun skulle være til rådighed ’i arbejdstiden’,

Van Seggelen uddyber: ”Det var acceptabelt for os, men fra starten troede jeg aldrig på, at WADA ville gå med til det. Derfor er jeg heller ikke overrasket over deres beslutning.

Ifølge Van Seggelen skal en løsning i sidste ende komme fra en domstol: ”Det ser ud til, at der ikke er nogen ide i at diskutere det med WADA.

I dag starter en EU-konferencen om anti-doping, der løber til den fredag den 15. maj. I den forbindelse udtaler Van Seggelen: ”FIFPro vil deltage i konferencen, og vi vil spørge EU ud om den juridiske gennemførlighed af WADA’s tiltag.

Sammen med den belgiske spillerforening, Sporta, har FIFPro allerede indledt retsforfølgelse i Belgien mod WADA og ’whereabouts-reglen’.

Van Seggelen slutter: “Vi vil selvfølgelig sætte ind med fuld styrke i retten.

Derudover er klager allerede blevet sendt til de nationale myndigheder for databeskyttelse af personoplysninger fra spillere i 19 europæiske lande.FIFPro’s direktør, Theo van Seggelen siger: “Vi er imod doping i sport. Men dette tiltag er uproportionelt og unødvendigt i en holdsport, hvor dopingproblemet desuden er marginalt. Dette er en alvorlig krænkelse af en sportsudøvers privatliv.

Van Seggelen slutter: “Vi vil selvfølgelig sætte ind med fuld styrke i retten.