02. 10. 2009

FIFPro tvivler på effekten af et lønloft

FIFPro tvivler på at en introduktion af et lønloft, vil kunne løse de økonomiske problemer i klubberne. De er villige til at diskutere implementering af et lønloft men tror, at et transferloft vil have en større effekt.

UEFA overvejer at introducere et lønloft, hvilket vil betyde, at klubberne kun må bruge en hvis procentdel af deres budget på spillerlønninger. Formanden for de europæiske fodboldklubbers forening, ECA, Karl Heinz Rummenigge bekræftede fornyligt på en konference i Bruxelles, at de også går ind for et sådan lønloft.

I princippet er FIFPro villig til at diskutere implementeringen af et lønloft, men spillerforeningen har nogle bemærkninger: ”UEFA må indse, at spillernes løn udgør hovedparten af en klubs udgifter. Derfor er det umuligt for en klub kun at bruge 30 % af dens indtægter på spillerlønninger. Det er meget svært at implementere et lønloft på internationalt niveau, fordi landene har forskellige forudsætninger. Der er f.eks. nogle lande, som ikke har standardkontrakter. Derudover er der også stor forskel på beskatningen. Er introduktion af minimumsløn ikke bedre end et lønloft? I nogle lande opererer man ikke med minimumsløn. Hvad er konsekvenserne for klubber, der ikke retter sig efter lønloftet?”

Derfor foretrækker FIFPro, at man introducerer et transferloft, så klubberne kun må bruge en hvis procentdel af deres budget på transfers. ”Ville det ikke være en god ide at introducere et transferloft? Økonomiske problemer bunder ofte i transfers og ikke i lønninger,” forklarer FIFPro’s generalsekretær, Theo van Seggelen.