23. 10. 2009

FIFPro tvivler på FIFA's reviderede udgave af 6+5-regel

FIFA's præsident Joseph Blatter har præsenteret en ændring af 6+5-reglen. De seks spillere er ikke længere begrænset af deres nationalitet, da klubberne også kan inkludere spillere af egen avl.

Foto © Per Kjærbye

Blatter talte om ændringen af reglen på en sportskonference i Budapest sidste onsdag i det ungarske parlament. FIFA har i adskillige år forsøgt at indføre 6+5-reglen for at beskytte landsholdene og genoprette fodboldens nationale identitet. Reglen går ud på, at alle klubber i hver kamp skal starte med mindst seks spillere, der kan repræsentere landsholdet for det forbund, klubben spiller under.

FIFA har nu tilføjet, at de seks spillere også kan inkludere spillere der, siden de var 12 år og uafhængig af deres nationalitet, har været registreret i klubber tilhørende det forbund, klubberne spiller under. Eller professionelle fodboldspillere der, siden de var 18 år, har spillet kontinuerligt i fem år for klubber, der tilhører forbundet, klubberne spiller under.

FIFPro er af den holdning, at den overordnede ide med 6+5-reglen er god set i et sportsligt perspektiv; såsom en længere uddannelse af spillerne i klubberne og beskyttelse af landsholdene. FIFPro understreger dog, at den reviderede udgave af 6+5-reglen stadig ikke er i overensstemmelse med europæisk lovgivning. Spillerne er ansatte, og deres ret til fri bevægelighed bør blive respekteret. Derfor mener FIFPro, at det stadig ikke er sandsynligt, at reglen kan blive indført.

Foto © Per Kjærbye