13. 10. 2009

FIFPro, UEFA og FARE starter antiracisme-projekt

Det østeuropæiske antiracistiske overvågningscenter begynder sit arbejde i Warszawa i denne måned. Det nyligt åbnede center vil overvåge, undersøge og dokumentere sager om racisme i Polen og Ukraine, der er værter for europamesterskaberne i 2012.

Den tiltagende sociale betydning fodbold har i Polen og Ukraine før 2012, giver en fremragende mulighed for at sætte fokus på fremmedhad og racisme i Østeuropa”, udtaler sociolog Dr. Rafal Pankowski, der er koordinator for centeret. ”Vores udgangspunkt er racisme i fodbold, men vi ser det ud fra en mere generel kontekst af diskrimination i hele samfundet,” tilføjer assistent koordinator Jacek Purski.

Centeret er en del af FARE’s treårige østeuropæisk udviklingsprojekt op til europamesterskaberne i 2012, der er betalt af UEFA. Pengene kommer bl.a. fra de tv-penge, man fik ind for euromesterskaberne i 2008.
Der bliver også støttet op om projektet fra spillernes eget organ, FIFPro, der sammen med UEFA og Football Against Racism in Europe (FARE), organiserede the Unite Against Racism-konferencen i marts med Polens fodboldforbund som værter i Warszawa.

Det er projektets overordnede målsætning at støtte forberedelserne til europamesterskaberne i 2012 og udvikle antidiskriminationsaktiviteter gennem træningsprogrammer, lobbyisme og samarbejde med regeringerne, lokale organiseringskomiteer samt værtsbyerne.

Nogle delmål er at samarbejde på tværs af etniske minoriteter for at komme diskrimination til livs samt forstærke FARE’s - og Unite Against Racism-kampagnen i Østeuropa. Det endelig mål er at opbygge en ressource- og kampagnebase til støtte for længerevarende antidiskriminations aktiviteter i fodbold i Østeuropa.

Projektet vil også have en bredere base af lande med et stærkt fokus på Ungarn og Slovakiet. Overvågningen vil finde sted i mange andre lande såsom Rumænien, Bulgarien, Rusland, Hviderusland og Moldavien. Derudover vil potentielle oplysningskampagner blive udarbejdet.