25. 03. 2009

Grov racismesag i Tyskland

Sagen handler om lederen af det højreorienterede tyske parti NDP, der skal i retten efter en kampagne mod en mørk tidligere tysk landsholdsspiller.

Frem mod VM 2006 i Tyskland var tyskfødte Patrick Owomoyeal inde omkring den tyske VM-trup. Det passede imidlertid ikke det højreorienterede parti NDP, der iværksatte en kampagne, der nu munder ud i en retssag.

Den mørke spiller, der har tysk mor og nigeriansk far havde i testkampe spillet i landsholdstrøje nummer 25. NDP omdelte i den forbindelse tusindvis af flyers med et billede af den hvide landsholdstrøje med nummer 25 efterfulgt af teksten:

- ”Hvid, ikke kun en trøjefarve! For et rigtigt nationalmandskab!”

Politiet konfiskerede dengang mere end 70.000 trykte flyers, og retssagen mod partileder Udo Voigt samt to andre medlemmer af partiet startede således i går. Anklagen mod de sigtede lyder på at bekæmpe racismekampagner mod spillere på det tyske landshold – en anklage NDP har kaldt for både absurd og politisk.

Projektleder på kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort, Simon Christensen, står tilbage med forargelse, efter at have læst artiklen på tipsbladets hjemmeside:

- ”Jeg bliver selvfølgelig nødt til at tage forbehold, da jeg ikke kender til alle facetter i sagen. Tipsbladet udlæggelse af sagen kan dog ikke andet end at vække min harme. Det bekræfter mig ligeledes i, at vores arbejde imod racisme er utrolig vigtigt, og at der er behov for en vedvarende indsats på området.”

- ”Hvid, ikke kun en trøjefarve! For et rigtigt nationalmandskab!”