19. 06. 2009

Historisk boykot af det peruvianske landshold

De peruvianske spillere har besluttet ikke at deltage i landsholdssammenhæng, hvis forholdene for fodbold i landet forbliver uforandrede. Det peruvianske fodboldforbund har fået indtil den 24. juli til at foretage synlige forbedringer. Foto © FIFProVed et møde uden fortilfælde i Peruviansk fodbold annoncerede den peruvianske spillerforening, Safap, til offentligheden, at de ikke vil acceptere fremtidige invitationer til landsholdet, før den peruvianske fodboldforening (FPF) har foretaget strukturelle ændringer af fodbolden i landet.

Spillernes annoncering fandt sted i Salón de las Américas på Perus nationalstadion foran fem hold fra Lima (Universitario, Alianza Lima, Sportíng Cristal, Universidad San Martín og Total Chalaco) foruden de respektive trænere.

Her fortale de forsamlede og enige spillere, at hvis FPF inden den 24. juli ikke har taget skridt til at forbedre de forhold, som foreningen selv har foreslået, vil ingen peruviansk fodboldspiller stille op for landsholdet.

Den peruvianske spillerforening påpeger, at spillerne ikke kan forblive passive i forhold til den alvorlige sportslige og organisatoriske krise, der plager fodbolden i Peru. ”Vi ser ingen villighed til at foretage ændringer, og formløshed præger billedet. Vi kræver en anderledes fremtid, men vi beder ikke om nogens hoved på et sølvfad. Det vi vil have, er en fundamental forandring,” sagde formand for Safap, Francesco Manassero.

Spillerne har sendt deres krav til FPF i et brev. ”I brevet påpeger vi de fejl, der har hobet sig op hos ledelsen, og vi har taget dette skridt, fordi situationen allerede er uforsvarlig,” sagde Fernando Revilla, direktør for den peruvianske spillerforening.

Spillerne forklarede, at hvis FPF indvilliger i at foretage de ændringer, der er blevet fremlagt inden den 24. juli, vil de igen tage imod invitationer om at stille op for landsholdet. Bolden er derfor nu på fodboldforeningens banehalvdel.

Klubberne i resten af landet og dets spillere var ikke til stede ved annonceringen, men alle medlemmer af Safap har underskrevet brevet, og dermed afslået landsholdsdeltagelse. De udenlandsprofessionelle har givet den samme opbakning.

Peru ligger i øjeblikket sidst i den sydamerikanske kvalifikationspulje og har ikke mulighed for at kvalificere sig til VM i Sydafrika i 2010.Ved et møde uden fortilfælde i Peruviansk fodbold annoncerede den peruvianske spillerforening, Safap, til offentligheden, at de ikke vil acceptere fremtidige invitationer til landsholdet, før den peruvianske fodboldforening (FPF) har foretaget strukturelle ændringer af fodbolden i landet.