31. 08. 2009

Homofobi: Mænd vil have sex - De vil ikke snakke om det

En ny rapport viser, at 60 % af englændere mener, at homofobiske tilråb betyder, at homoseksuelle ikke vil træde frem. Der er ikke rummelighed nok i et meget konservativt fodboldmiljø til at være anderledes, mener en idrætspsykolog.AF DAN HIRSCH SØRENSEN

I løbet af 32 år har han kun mødt én, der er kommet til ham for at snakke om sin seksualitet. Sit forhold til andre mænd. Og det er ikke overraskende. I hvert fald ikke for idrætspsykolog Erik Østenkjær.

I det miljø, i fodboldens verden, står man ikke frem og bekender sig til homoseksualitet. Miljøet er ikke åbent. Fodboldmiljøet er noget af det mest konservative samfund, der overhovedet findes. Tag bare resten af samfundet. Hverken i USA eller i Danmark klapper de konservative politiske partier i hænderne over homoægteskaber. Fodboldmiljøet er slet ikke gearet til at tackle det, hvis der pludselig er én, der står frem. Det er meget svært at sige, hvad der ville ske. Jeg er ked af at sige det, men der er ikke rummelighed til at være anderledes i det miljø,” siger Erik Østenkjær, der har haft sin gang i adskillige SAS Liga-klubber og derfor kender fodboldmiljøet indefra.

Mænd vil have sex. De vil ikke snakke om det. Jo, på en lummer måde i omklædningsrummet. Men de snakker ikke om sex og følelser, som kvinder gør. Kvinderne er langt mere nuancerede. De er mere åbne over for følelser og drifter, og derfor ser du også flere kvinder, der står frem. Mænd kan lære rigtig meget af kvinderne,” understreger Erik Østenkjær.

Psykologen peger på, at rigtig mange homoseksuelle bliver sorteret fra i teenageårene, hvor de falder ud af det etablerede idrætssystem. Specielt inden for fodbold, der efter Erik Østenkjærs opfattelse er præget af en macho-kultur.

Macho-rollen er meget påtaget i fodbold. Macho-fyrene er som regel de mest sårbare. Det er kun en skal, de har. Men den skal er altså ekstrem i fodboldens verden. Bare det at få en fodboldspiller til at erkende en fejl er en stor ting. Så jeg vil sige, at de første fodboldspillere, der står frem og taler åbent om deres homoseksualitet, er meget modige. Dem vil jeg virkelig tage hatten af for. For det er rigtige mænd,” siger Erik Østenkjær.

Feminine fodboldspillere
Han kan sagtens se adskillige feminine træk hos mange fodboldspillere.

Håret skal sættes helt rigtigt, og alt skal dufte rigtigt. Mange fodboldspillere har også de rigtige tatoveringer. Narcissismen blomstrer da i den grad blandt nutidens fodboldspillere. Alt det, de har beskyldt bøsserne for igennem mange år, gør de selv nu. Bøsserne i modeverdenen og parfumeindustrien er blevet latterliggjorte, men fodboldspillere bruger rask væk alle produkterne selv. Næsten alle små drenge har onaneret med andre små drenge på et tidspunkt. Men det er der ingen, der snakker om, når de bliver store. Der er heller ingen, der snakker om deres seksuelle fantasier i forhold til andre mænd, for så vil man være afvigende inden for normen i fodboldverdenen,” påpeger Erik Østenkjær.

Han synes, det er en falliterklæring for fodboldmiljøet, at bøsser og lesbiske selv har en international fodboldorganisation, der er nødt til at arrangere egne verdensmesterskaber for dem, de andre ikke vil lege med.

Det fortæller jo alt. Der er ikke plads til dem i den etablerede idrætsverden, og de må danne deres egen kultur for at dyrke den sport, de så godt kan lide. Desværre er det de færreste, der er så stærke, at de bliver i miljøet og åbent fortæller om deres homoseksualitet. Den letteste løsning er selvfølgelig at finde andre legekammerater,” siger Erik Østenkjær.AF DAN HIRSCH SØRENSEN

Feminine fodboldspillere
Han kan sagtens se adskillige feminine træk hos mange fodboldspillere.