17. 11. 2009

I fodbold kommer mennesket i første række

Spillerforeningen bringer her den internationale spillerforening FIFPro’s mindeord om den tyske målmand Robert Enke, der begik selvmord i sidste uge.

Foto © Per Kjærbye

FIFPro vil gerne udtrykke sin dybeste medfølelse for Robert Enkes familie og venner. Den internationale spillerforening er i dyb sorg over målmandens død og håber, at fodboldverdenen lærer af den 32- årige spillers selvmord.

Robert Enke var målmand, spillede for den tyske klub Hannover 96 og var derudover tysk landsholdsspiller. Først og fremmest var Robert Enke dog et menneske, der led af depression. Endnu værre holdt han sygdommen skjult for resten af fodboldverdenen.

Han var bange for konsekvenserne, hvis han fortalte, at han led af depression,” fortæller hans enke Teresa. Robert Enke frygtede, at det ville gå udover hans privatliv og fodboldkarriere, hvis en spiller viste svagheder og efterfølgende måtte tage konsekvenserne fra de ubarmhjertige dommere på tilskuerpladserne, pressen, bestyrelsesmedlemmer og holdkammerater.

FIFPro forstår Robert Enkes kones udtalelse og håber på mere åbenhed samt forståelse i fodboldverdenen, da Robert Enkes død har gjort det klart, at der stadig er mange tabuer i denne verden. Fodboldspillere er normale mennesker, selvom de ved, hvordan man sparker til en bold. Selv fodboldspillere kan lide af depression, da hver tiende mand på verdensplan mindst én gang i sit liv på et tidspunkt skal kæmpe med denne lidelse. Selvom den professionelle fodboldverden har mere end 50.000 medlemmer, er det næsten umuligt at finde deprimerede spillere. Med andre tabuer er det præcis det samme.

I professionel fodbold er man ofte vant til at fokusere på resultater, høje lønninger, million-transfers og årets kamp. Men uanset hvor mange mål en spiller laver, hvor mange kampe han vinder eller hvor mange penge han tjener, så er en fodboldspiller et menneske ligesom alle andre og hvad det medfører af svagheder. Han er ingen robot eller en reklamesøjle.

Jésus Navas giver FIFPro håb. Angriberen fra Sevilla fik sin debut for det spanske landshold som indskiftningsspiller i en kamp mod Argentina. I mange år var Navas kendt for sit store talent, men han var ofte plaget af angst anfald. Han talte åbent om sin sygdom og oplevede et stort øjeblik, da han fik sin debut og modtog en varm velkomst på Vincent Calderón-stadionet. FIFPro håber, at Jésus Navas og Robert Enke kan gøre fodboldverdenen opmærksom på, at enhver fodboldspiller først og fremmest er et menneske.

Foto © Per Kjærbye