21. 04. 2009

Juventus straffes for fan-racisme

Det italienske fodboldforbund har pålagt Juventus at spille den næste hjemmekamp uden publikum efter, at Inters Mario Balotelli blev offer for racistiske tilråb i lørdagens kamp mellem de to klubber.Det italienske fodboldforbund sender dermed et kraftigt signal om, at racisme er aldeles uacceptabelt. Det fortæller sportenkort.dk. Således må klubben spille for lukkede døre i hjemmekampen mod Lecce den 3. maj.

Desuden har politiet i Torino indledt en efterforskning af sagen, hvor der bl.a. vil blive gjort brug af videomateriale.

Balotelli, der er af ghanesisk afstamning, blev kampen igennem mødt med racistiske fornærmelser. Opførslen på tribunerne har Juventus-præsidenten Giovanni Cobolli Gigli efterfølgende fordømt.

Selv siger Balotelli, at han er mere italiener end de fans, der råbte af ham. Han scorede i øvrigt Inters enlige mål i 1-1 kampen.

Italien har haft sine problemer med fraktioner af fascistiske fans, og det er heller ikke første gang, at Balotelli bliver udsat for racistiske tilråb. Således kom også Roma-fans med racistiske tilråb efter angriberen tilbage i marts måned.