30. 07. 2009

Kvindernes Spillerudvalg på Spillerforeningens hjemmeside

Kvindernes Spillerudvalg kæmper for bedre forhold for kvindefodbolden i Danmark og er nu kommet på vores hjemmeside. Se menuen til venstre eller på www.spillerforeningen.dk/ksu. Vi bringer her en artikel fra Indersiden 4/08 om opstarten af udvalget.

Direkte link: www.spillerforeningen.dk/ksu

Artikel fra Indersiden 4/08:
(Læs artiklen i pdf-format her: Kvinder til kamp for bedre vilkår)
(Siden artiklen blev skrevet er Victoria Baagøe skiftet til Vejle Boldklub)

Kvinder til kamp for bedre vilkår
21-årig kvindefodboldspiller i spidsen for nyt kvindeudvalg, der vil have større fokus på kvindefodbolden i Danmark.

AF DAN HIRSCH SØRENSEN

For mere end 25 år siden blev forskellen på, hvad kvinder og mænd tjener officielt ophævet. Ligelønsloven blev vedtaget. Men løbende lønstatistikker viser, at det ikke har hjulpet meget. Der er stadig forskel på, hvad kvinder og mænd tjener. I det hele taget er der stadig forskel på kvinder og mænd på en lang række områder. For eksempel også i fodboldens verden. Men nu stiller en gruppe fodboldspillende kvinder sig forrest i kampen for at sikre kvinderne bedre rettigheder.

Vi kan brænde lige så meget for fodbold som herrerne. Men vi er ikke i nærheden af at have de samme vilkår. Det får vi nok heller aldrig, men vi fortjener at få bedre vilkår, end vi har i dag,” siger Victoria Baagøe. Hun er 21 år og spiller til daglig i SønderjyskE. Men nu har hun også tænkt sig at kæmpe en kamp uden for banen. Derfor har hun taget initiativ til det nye kvindeudvalg, der bakkes op af Spillerforeningen.

Hovedformålet er at få sat fokus på kvindefodbolden i Danmark. Vi er optimister, men vi er også realister. Måske vil nogen kalde det for et sisyfos-arbejde, men hvis nu stenen triller ned ad bakken igen og bare lander to meter fra, hvor vi begyndte, er vi allerede nået et stykke vej. Hvis vi ikke forsøger noget nu, så skaber vi aldrig noget. Det er for nemt at sætte sig tilbage i sofaen og sige, at det ikke nytter. Det nytter altid at gøre noget,” understreger Victoria Baagøe.

Hun er helt på det rene med, at vejen mod bedre vilkår kan blive både lang og vanskelig.
Vi skal ikke forvente, at tingene kommer af sig selv. Vi er nødt til selv at komme med ideer og yde en indsats. Mange kvinder tager i dag deres fodbold så seriøst, at de fortjener at blive taget seriøse,” siger Victoria Baagøe.

Ingen rødstrømper
Mange klubber er begyndt at få øjnene op for kvinderne. Men der er stadig meget, der halter. Eksempelvis peger Victoria Baagøe på, at der i flere klubber mangler fuldtidstrænere. Hvis kvinderne vil vide, hvad de skal spise, hvor meget de skal træne for at toppe på et bestemt tidspunkt og lignende ting, er det oplysninger, de selv er nødt til at søge. Hvis kvinderne vil styrketræne, skal de som regel selv betale for adgangen til et motionscenter.

I virkeligheden vil mange af os gerne træne mere, men vi kan efterhånden ikke få det til at hænge sammen med job og studier, hvis træningsmængden øges mere. Vi kan ikke bare som herrerne blive købt fri i tide og utide, og det er de færreste kvindefodboldspillere, der kan sige til et uddannelsessted, at de gerne vil have fri til morgentræning og i øvrigt ønsker at gå igen kl. to, fordi de igen skal til eftermiddagstræning. Selvfølgelig må vi acceptere, at vi ikke får vilkår som mændene fra den ene dag til den anden. Det er vigtigt at få sagt, at det her ikke er et rødstrømpe-opgør, vi har gang i. Vi er realister og ved godt, at vi ikke kan få præcis de samme vilkår som mændene. Vi skal heller ikke i samme grad som dem være i tv, men når der ved en pokalfinale er sat 20 kameraer op, kunne man da godt tænde bare et par stykker af dem, når der nu er kvindefinale lige umiddelbart før mændenes finale. Under OL var der masser af kvindefodbold i fjernsynet, men det var bare på de norske og svenske kanaler. Det er på tide, at der bliver sat mere fokus på kvindefodbold i Danmark, for kvindefodbold har bestemt udviklet sig over de senere år,” understreger Victoria Baagøe.

Kvinder gemmes væk
For eksempel har Brøndby IF’s kvinder siddet solidt på tronen i dansk kvindefodbold i de seneste år og høstet den ene medalje efter den anden. Alligevel har der ikke i Brøndby været særlig stor fokus på kvindeholdet sammenlignet med Superligaholdet hos mændene.

Det er vigtigt, at vi får klubberne til at indse, at vi skal have bedre muligheder. Klubberne må gerne skilte med, at de har et godt kvindehold. Tingene følges nogle gange ad. Hvis klubberne viser os frem i stedet for at gemme os væk, tiltrækker det måske nye sponsorer, og så kan der måske pludselig være bedre økonomi i at være kvindespiller,” fortæller Victoria Baagøe.

I dag hører hun ofte bemærkningen om, at kvinderne aldrig bliver lige så gode som mændene. Men Victoria Baagøe mener ikke, det er fair at foretage den sammenligning.

Der er fysiologiske forskelle på mænd og kvinder, som gør, at kvinderne aldrig kan blive lige så stærke som mænd. Herrefodbold er måske nok mere seværdigt end kvindefodbold, men det betyder ikke, at kvindefodbold bare skal gemmes væk. Man kan ikke direkte sammenligne herrefodbold og kvindefodbold. Det er i hvert fald ikke rimeligt at sammenligne den bedste række hos kvinderne med den bedste række hos mændene. De ressourcer, vi får tilbudt, er i bedste fald på niveau med de ressourcer, som et jyllandsseriehold hos mændene får. Og så kan man næsten sige sig selv, hvor langt det rækker. Men nu er vi klar til kamp for bedre rettigheder, og vi vil arbejde hårdt for at blive anerkendt,” siger Victoria Baagøe.

Direkte link: www.spillerforeningen.dk/ksu

Artikel fra Indersiden 4/08:
(Læs artiklen i pdf-format her: Kvinder til kamp for bedre vilkår)
(Siden artiklen blev skrevet er Victoria Baagøe skiftet til Vejle Boldklub)

Kvinder til kamp for bedre vilkår

AF DAN HIRSCH SØRENSEN