24. 03. 2009

Platini kritiserer FCM's satsning på unge nigerianske spillere

I relation til afgørelsen om, at FC Midtjylland ulovligt hentede mindreårige nigerianske spillere til klubben bringer Spillerforeningen her Tipsbladets interview med UEFA-præsident Michel Platini. Foto © Per KjærbyeUEFA-præsident Michel Platini har fulgt sagen om FC Midtjyllands brug af unge nigerianske spillere tæt. Platini er meget imod handel med spillere under 18 år til udlandet, og han godtager ikke midtjydernes argumenter om, at klubbens satsning med fodboldakademi i Lagos er fair, fordi klubben sørger for skolegang i Danmark og har givet adskillige unge nigerianere chancen for et økonomisk bedre liv.

”Klubben giver sig selv mulighed for at tjene flere penge. Hvorfor ikke tilbyde det her bedre liv til unge spillere i Danmark? Hvorfor hente unge spillere fra Lagos? Jeg tror ikke, de gør det her af hensyn til de unge menneskers livsmuligheder. De kan bygge en skole i Lagos, hvis de bekymrer sig om unge mennesker dernede. Selvfølgelig vil en eller to få et bedre liv. Men mange vil også ende uden papirer, uden familie på gaderne rundt om i Europas hovedstæder,” siger Michel Platini.

”Jeg har det fint med, at de kommer herop som 18-årige. Det har jeg ikke noget problem med. Men de skal ikke af sted til europæiske klubber, når de er 13 eller 14 år. Pengene går til deres forældre, og små drenge græder, når de i den alder bliver sendt hjemmefra. De kan skifte, når de er 18 år. Det er ikke fordi, jeg vil lave socialpolitik, men jeg skal varetage fodboldens interesser, og vi taler om børn her,” fortsætter Platini.

Platini og UEFA har i UEFA’s strategiske kommission, hvor der også sidder repræsentanter fra klubber, ligaer, forbund og spillere udarbejdet en hensigtserklæring om at stoppe alle transfers af spillere under 18 år. Under EU-retten må man frit flytte arbejdsplads over grænserne, når man er fyldt 16 år, og Platini opfordrer EU-kommissionen og de nationale regeringer til at arbejde på en ændring, så ingen kan skifte til en udenlandsk klub, før de er fyldt 18 år.

”Det er ikke et spørgsmål om politik, og det er ikke et spørgsmål om moral. Det er et spørgsmål om, hvad der er godt og skidt for fodbolden. Det er vigtigt, at vi giver beslutningstagerne i de forskellige lande et forslag til, hvad vi kan gøre,” slutter Michel Platini.

Den pågældende sag startede i februar 2007, hvor den internationale spillerforening, FIFPro, valgte at indberette DBU og FC Midtjylland for at bryde FIFA’s regelsæt om import af mindreårige spillere. Spillerne, der alle var i alderen 16-17 år, fik af DBU udstedt spillerlicenser som amatørspillere i klar modstrid med § 19 i FIFA’s regelsæt. Derfor blev klubben og forbundet mødt med en misbilligelse fra FIFA’s side i januar 2008 for handel og accept heraf med mindreårige spillere.