25. 09. 2009

Premier League introducerer et maksimum på trup-størrelser

Den engelsk Premier League vil introducere et loft på antallet af spillere i en trup for de tyve hold i den bedste engelske række. Derudover vil man indføre en kvote på antallet af spillere af egen avl.Fra næste sæson vil det være tilladt for klubberne i Premier League at have en trup på max 25 spillere. Direktøren for Premier League Richard Scudamore oplyser, at der af disse spillere max må være sytten, der er over 21 år og ikke fra egen avl. Han forklarer videre: ”Definitionen på ’egen avl’ er en spiller under 21 år, der har trænet tre år indenfor det engelske eller walisiske professionelle system. Det vil gøre det mere attraktivt at købe talenter af egen avl.”

Han afviser, at denne nye regel vil opmuntre klubberne til at hente flere yngre udenlandske spillere; ”Klubberne vil altid søge udenlands for at finde spillere. Jeg tror ikke, at vi kan stoppe dette fra at ske mere eller mindre pga. denne regel. Jeg tror, at det vil reducere truppernes størrelse og stoppe ophobningen af spillere. Det vil opmuntre til udvikling og promovering af unge spillere. Vi begynder ikke på at lave nationalitet tests, men det betyder, at du ikke bare kan købe et helt hold med udenlandske spillere. Vi tror, at dette initiativ vil være til stor gavn for det engelske landshold.

Ifølge en ny undersøgelse fra de Professionelle fodboldspilleres observatorium ansætter engelske klubber det højeste antal af udenlandske spillere med en kvotient på 59 %. Liverpool er den klub i Europa med den højeste procentdel af udenlandske spillere i deres trup på hele 90 %.