20. 03. 2009

Topspillere bakker op om FN's internationale dag mod racisme

Den 21. marts 1960 blev 69 sorte sydafrikanere dræbt i Sharpeville, da politiet åbnede ild mod fredelige demonstranter, der demonstrerede mod apartheidens paslove.Til minde om Sharpevillemassakren og som opfordring til samarbejde på tværs af landegrænser om bekæmpelse af racisme og diskrimination blev den 21. marts udråbt som FN's internationale dag mod racisme.

Racismen findes desværre stadig i vores moderne samfund. Det er derfor, vi bakker op om kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort. Det er vigtigt, at der er nogen, der siger fra, når racismen viser sit ansigt,” udtaler AGF’s angriber Peter Graulund.

Jeg er 100 % imod racisme, og det er selvfølgelig helt uacceptabelt at diskriminere i et moderne samfund,” udtaler Morten Wieghorst, træner for FC Nordsjælland.

Historien taler jo desværre sit tydelige sprog, racisme og diskrimination har eksisteret i alle samfund. Vi står overfor en kæmpe opgave, der skal lykkes, og det er det lange seje træk. Holdningsbearbejdning tager tid,” udtaler kampagneleder i Giv Racismen Det Røde Kort, Simon Christensen.

Kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort tager afsæt i topfodboldspillernes engagement i kampen mod racisme. Kampagnen har været på banen og på skolerne i knap tre år.

Læs mere om kampagnen på: www.stopracismen.dkTil minde om Sharpevillemassakren og som opfordring til samarbejde på tværs af landegrænser om bekæmpelse af racisme og diskrimination blev den 21. marts udråbt som FN's internationale dag mod racisme.

Læs mere om kampagnen på: www.stopracismen.dk