23. 03. 2009

Undgå de mest banale skattefejl

Den 12. marts lå årsopgørelsen klar til gennemlæsning i skattemappen på skat.dk for fire millioner danskere. Den 16. marts fik de danskere, der havde penge til gode, tilbagebetalt deres overskydende skat. Nu er tiden kommet til at kontrollere tallene.

Spillerforeningen viderebringer her en artikel fra Penge og Privatøkonomi med gode råd til, hvordan man laver rettelser i årsopgørelsen 2008: Når man sidder foran sin pc og har logget ind i sin skattemappe for at tjekke tallene, bør øjnene især vandre ned til rubrikkerne med befordringsfradrag, underholdsbidrag, private renteindtægter og -udgifter, indtægter for sommerhusudlejning og tab og gevinster på handel med værdipapirer.

Det er inden for de fem områder, Skat modtager flest justeringer fra borgerne, lyder det fra Klaus Østergård Jensen, kontorchef i Skat.

"Her får vi ikke oplysninger fra en tredjepart, så det er særligt her, at borgerne bør være ekstra omhyggelige med at kontrollere tallene på årsopgørelsen."

Til gengæld bør man være påpasselig med at ændre på de rubrikker, der handler om lønindkomst, renteudgifter og -indtægter fra banker og realkreditselskaber samt fradrag fra eksempelvis fagligt kontingent og a-kasse.

"Her modtager vi automatisk oplysninger fra arbejdsgivere, banker, fagforeninger og a-kasser - og erfaringen fra tidligere år viser, at 90 procent af de rettelser, som borgerne foretager i de rubrikker, også er forkerte," siger Klaus Østergård Jensen.

Han råder derfor borgerne til at kontrollere tallene ved hjælp af de opgørelser, man modtager fra banken og arbejdsgiveren - og hvis man er i tvivl eller noget ikke stemmer, så ring til banken eller arbejdsgiveren, før man foretager rettelser i årsopgørelsen.

Hvis man stadig er blandt dem, der ikke kan, eller vil, gå på internettet for at se årsopgørelsen i skattemappen, så udsender Skat opgørelsen med posten fra den 25. marts til den 22. april.

Ændringer og tilføjelser kan oplyses til Skat enten ved at indtaste oplysningerne i TastSelv på skat.dk, indtaste dem via telefon på 70 10 10 70 eller udfylde og indsende oplysningskortet. Det bliver automatisk sendt til de borgere, som Skat erfaringsmæssigt ved, har noget at selvangive.

Fristen for at foretage rettelser på sin årsopgørelse er den 3. maj.

Kilde: Penge og Privatøkonomi

Se Spillerforeningens skatteguide her

Fristen for at foretage rettelser på sin årsopgørelse er den 3. maj.

Kilde: Penge og Privatøkonomi

Se Spillerforeningens skatteguide her