31. 03. 2009

Webster-sagen muliggør hurtigt skifte for den australske målmand Ante Covic

Den australske klub Newcastle Jets må sige farvel til sin målmand Ante Covic, der har underskrevet en tre-årig aftale med svenske Elfsborg på vilkårene fra Webster-sagen. Foto © FIFPro

Den 33-årige målmands kontrakt med Newcastle Jets udløber den 30. juni 2009. Men da Covic samtidig har været i klubben i mere end 2 år, er det muligt for Elfsborg at købe målmanden fri af hans kontrakt hos Newcastle Jets ved at betale hans løn i resten af kontraktperioden i henhold til afgørelsen i Webster-sagen.

Webster-sagen dikterer, at en spiller kan bryde sin kontrakt. Det kræver, at han eller spillerens nye klub betaler den gamle klub en sum, der svarer til den resterende løn i kontraktperioden. For spillere under 28 år på kontraktindgåelsestidspunktet gælder det, at de kan bryde deres kontrakt efter tre år ved et internationalt klubskifte. Spillere, der er over 28 år på tidspunktet for kontraktindgåelsen, kan bryde deres kontrakt efter to år ved et internationalt klubskifte.

Således er det i denne sag muligt for Ante Covic at skifte til Elfsborg med øjeblikkelig virkning, idet han var 31 år da han underskrev en 2 ½ års kontrakt med Newcastle Jets, og på nuværende tidspunkt har været i klubben i over to år.

Ante Covic skifte har tiltrukket en del opmærksomhed i Australien, hvor den australske spillerforening (PFA) har modtaget en del opkald fra sine medlemmer, der gerne ville høre nærmere om deres muligheder efter Webster-afgørelsen.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, udtalte i forbindelse med Webster-afgørelsen:
”Det er positivt for spillerne, at afgørelsen betyder et mere rimeligt niveau for, hvad en kompensation skal koste. Både klubber og spillere ved således nu, hvad de skal rette sig efter.”

Læs mere om Webster-sagen her:

Læs mere om Webster-sagen her: