03. 11. 2010

Den russiske spillerforening sagsøger det russiske fodboldforbund

Den russiske spillerforening sagsøger det russiske fodboldforbund på grund af ulovlig kompensation i forbindelse med unge spillere, efter at deres kontrakt er udløbet. Foto © FIFProDen russiske spillerforening indsendte et krav til det russiske fodboldforbund på vegne af to spillere, begge under 23 år, hvis kontrakter var udløbet. Kravet angav, at adskillige punkter i det russiske fodboldforbunds spillerreglement modsagde den europæiske menneskerettighedskonvention, den russiske konstitution samt arbejdsloven.

Formand for den russiske spillerforening, Vladimir Leonchenko, forklarede, at det var på tide, at kravet blev indsendt. Spillerne fra det russiske ungdomslandshold skrev i maj 2010 et brev til direktøren for det russiske fodboldforbund, hvori de bad ham om at ophæve kompensationsbetalinger i forbindelse med spillere under 23 år, efter at deres kontrakt var udløbet.

Den russiske spillerforening sendte derfor en detaljeret rapport af sted, som sammenlignede det russiske kompensationssystem med andre europæiske lande. Det viste sig derefter, at Rusland stort set var det eneste UEFA land, som stadig anvendte denne form for forældet kompensation.

I maj 2010 besvarede det russiske fodboldforbund brevet ved at citere FIFA’s regler vedr. kompensation i forbindelse med internationale transfer uden dog at have gennemlæst rapporten. Derudover har direktøren for det russiske fodboldforbund, siden september 2010, forsøgt at opstarte sin egen spillerorganisation.

Den russiske spillerforenings krav er blevet videresendt til the Russian Players Status Committee. Spillerforeningen er desuden klar til at appellere til den internationale sportsdomstol, CAS.

Hvis det russiske fodboldforbund udsætter høringen, vil den russiske spillerforening tage sagen videre i retten og i sidste instans til den europæiske menneskerettighedsdomstol.

Dog håber spillerforeningen, at forbundet endelig vil høre på spillerne og dermed tilpasse sig de nye regler, som ikke giver mulighed for kompensation efter en kontrakt er udløbet.