01. 10. 2010

FIFA system skal gøre internationale transferer mere transparente

FIFPro spiller en vigtig rolle i kampen om at skabe gennemsigtighed i forbindelse med transferer, som involverer spillere under 18 år. Fra 1. oktober 2010 skal FIFA Transfer Matching System (TMS) derfor benyttes ved alle internationale fodboldtransferer.

Foto © FIFPro

TMS er et online system, som skal gøre internationale transferer mere transparente. FIFA præsenterede systemet i februar 2008, og på nuværende tidspunkt er det blevet implementeret i flere forbund og klubber.

Theo van Seggelen, generelsekretær i FIFPro, spiller en vigtig rolle i forhold til at beskytte de mindreårige spillere. Hver international transfer, som involverer mindreårige, bliver derfor nøje fulgt, og klubberne skal uploade adskillige dokumenter med obligatoriske informationer, for at en transfer kan gå igennem.

Klubber, forbund og spillere skal levere klare beviser på, at transferen opfylder samtlige krav, opstillet af FIFA, hvis den skal gennemføres. I enkelte tilfælde har jeg netop måtte afvise en transfer, fordi der manglede relevante oplysninger,” siger van Seggelen.

Siden FIFA for et år siden, udvalgte Van Seggelen sammen med ti andre dommere, har han haft 921 sager. I alt har de elleve dommere accepteret 747 ansøgninger og afslået 174.

Indtil nu har systemet fungeret fornuftigt,” siger Van Seggelen og fortsætter: ”Selvfølgelig er det ikke perfekt, og det skal stadig justeres til. Men det er helt klart et betydeligt skridt i den rigtige retning, hvad angår beskyttelse af mindreårige i forbindelse med internationale transferer. ”

FIFA kan konstatere, at der har været et markant fald i antallet af internationale transferer, som involverer spillere under 18 år, hvilket Van Seggelen er godt tilfreds med.

Der er dog også visse kritiske punkter i forhold til systemet:

Det som bekymrer mig mest er, hvad der sker med en spiller, hvis hans transfer bliver afvist, og han allerede er rejst til det det land, hvor han regnede med at skulle spille,” siger Van Seggelen og fastslår, at han har i sinde at dele sine bekymringer med FIFA inden for nærmeste fremtid.

Foto © FIFPro

Der er dog også visse kritiske punkter i forhold til systemet: