02. 09. 2010

FIFPro: Vigtig rolle i kampen mod match-fixing

The Professional Football Strategy Council (PFSC), som FIFPro er en del af, vil gøre noget ved match-fixing, som er en trussel mod europæisk fodbold. I denne forbindelse kommer FIFPRo Division Europe til at spille en vigtig rolle. Foto © FIFPro

PFSC, som består af FIFPro Divisions Europe, UEFA, ECA og EFPL, tog en vigtig beslutning under et møde i Monaco sidste fredag. Hovedpunkterne er, at PFSC:
• Mener, at match-fixing skal bekæmpes med uddannelse, forebyggelse og benhårde konsekvenser
• Opfordrer, UEFA til intensivere og forlænge deres uddannelsesprogram i samarbejde med foreninger, klubber og liga – og spillerforeninger på både europæisk og nationalt niveau
• Anmoder, myndighederne om at involvere sig med UEFA og nationale fodboldorganisationer for at indføre lovgivning, som skal opretholdes af de retshåndhævende myndigheder
• Forlanger, at der bliver indført nul tolerance over for alle, der er involveret i match-fixing

Ved at tage del i denne beslutning har FIFPro accepteret, at de kommer til at spille en vigtig rolle i kampen mod match-fixing i fodbold. Det, som har højest prioritet, i kampe mod match-fixing, er at få uddannet spillerne – specielt de unge.

Det bliver FIFPros opgave at udarbejde en politik, som skal informere spillerne om, hvordan de håndterer tilnærmelser fra mistænkelige personer. Derudover vil FIFPro sørge for, at spillerne får trygge omgivelser, så de kan stå frem, hvis de oplever uregelmæssigheder uden at skulle tænke på, hvordan det påvirker deres karriere.

Vi må ikke undervurdere den trussel, som match-fixing udgør. Derfor må vi alle gøre noget,” siger Theo van Seggelen, som er generelsekretær i FIFPro Divisions Europe. Han fortsætter: ”Ved at påtage sig dette ansvar forsikrer FIFPro, at de vil beskytte spillets og spillernes integritet. ”