02. 12. 2010

Første udgave af FIFPro Winter Tournament afholdes i Norge

Den første udgave af FIFPro Winter Tournament afholdes den 14. januar 2011 i Oslo, hvor spillerforeningerne fra Finland, Norge, Sverige og Irland vil deltage i turneringen for transferfrie fodboldspillere. Foto © FIFPro

Vinterturneringen er et initiativ, som er iværksat af spillerforeningerne fra Norge (NISO), Sverige (SFS), Finland (JPY) og Irland (PFAI). Vinterturneringen har samme formål som FIFPro Tournament og fungerer som en udstillingsplatform, hvor spillerforeningernes transferfrie medlemmer får mulighed for at fremvise deres talent, så de kan øge deres chancer for en ny kontrakt. Samtidig har de mulighed for at holde sig skarpe og i form.

FIFPro Winter Tournament afholdes om vinteren, idet de nationale turneringer i Finland, Norge og Sverige afvikles henover kalenderåret.

Træner for Team Spillerforeningen, Kresten Blæsild, siger i forbindelse med FIFPro Winter Tournament:

”Spillerforeningen bakker op om den nye FIFPro Winter Tournament og vil hjælpe så meget som muligt. Vi kan bl.a. hjælpe med den praktiske afvikling i forbindelse med at skaffe spillere samt medie- og klubkontakter.”

Spillerforeningen vil ikke selv deltage i vinterturneringen, idet den danske liga løber fra sommer til sommer og ikke følger kalenderåret. Dermed vil den hjemlige liga ikke være spillet færdig, når FIFPro Winter Tournament afholdes i januar.

De fire foreninger går i fodsporene på kollegerne fra FIFPro, som sidste sommer afholdt den sjette udgave af FIFPro Tournament. Turneringen fandt sted i Holland og havde deltagende hold fra Danmark, Frankrig, Italien, Portugal, Slovenien, Spanien, Schweiz samt værtsnationen, Holland.

Ved sommerens FIFPro Tournament endte Team Spillerforeningen på en samlet 5. plads efter en sejr over Portugal i straffesparkskonkurrence.

Den første udgave af FIFPro Winter Tournament finder sted fredag den 14. januar 2011 i Vallhall Arena i Oslo. De fire spillerforeninger vil invitere scouts, trænere og repræsentanter fra skandinaviske og europæiske klubber, som skal overvære spillerne i aktion.