13. 04. 2010

Hooligans truer argentinske spillere med skydevåben

Spillere fra den argentinske klub Sportivo Italiano blev sidste fredag først truet og derefter røvet af klubbens hooligans. Episoden skete, fordi de såkaldte fans er vrede over, at klubben rykkede ud af landets bedste række. Foto © FIFPro

Gustavo Brito, som er angriber i Sportivo Brito, fortæller om episoden, der foregik efter, at spillerne var færdige med træning:
Vi var i omklædningsrummet, da flere hooligans pludselig stormede ind. De truede os, og tog vores ting”.
De såkaldte fans var bevæbnet under episoden, og en af dem havde en pistol rettet mod Britos hoved.

Dagen efter tabte Sportivo Italiano 3-0 til Olimpo i en ligakamp. Gustavo Britos, som spillede med i kampen trods begivenhederne dagen før, havde imidlertid svært ved at finde fokus:
Efter vores oplevelse dagen før, var det utrolig svært for os at spille. Vi gennemgik et forfærdeligt øjeblik, og som det ser ud lige nu, er vi rigtige bange.

Gustavo Britos havde ikke lyst til at gå i detaljer med episoden, hvor han havde en pistol for panden:
Det skete for mig, fordi jeg er en af holdets ledere. Men jeg vil på ingen måde retfærdiggøre det. Nu ligger sagen hos Sergio Marchi (direktør i den argentinske spillerforening red.). Det var svært for os at møde op i dag, men Marchi støttede os, og forsøgte at garantere vores sikkerhed,” siger Britos.

Argentinsk fodbold er i det hele taget præget af voldelig hooligans. Disse hooligans er nu, udover at slås med hinanden, også begyndt at rette sigtet efter spillere. Sidste uge blev både træneren og spillerne for klubben Chacaritas Juniors truet af aggressive fans, efter at holdet havde tabt to kampe i træk.