20. 10. 2010

Inter-angriber udsat for racistiske tilråb

Igen i år er en spille blevet udsat for racistiske tilråb under den transkontinentale kampagne mod racisme og diskrimination, FARE Action Week. Denne gang blev Samuel Eto’o udsat for tilråb af Cagliari fans, som lavede abelyde efter Inter-angriberen.

Foto © FIFPro

Søndag d. 17. oktober kort tid efter, at Serie A kampen mellem Cagliari og Inter var fløjtet i gang, begyndte hjemmeholdets fans at lave abelyde efter Inter’s mørke spillere – specielt henvendt til Samuel Eto’o. Det medførte, at kampen blev afbrudt efter at dommer, Paolo Tagliavento havde rådført sig med sine assisterende dommere, de to holdkaptajner samt de sikkerhedsansvarlige på stadion.

Stadionspeakeren informerede derefter tilhængerne om, at kampen ville blive aflyst, hvis de anstødelige tilråb ikke stoppede. Efterfølgende faldt tilhængerne til ro, og kampen kunne fortsætte. Dette er første gang i Italien, at en Serie A kamp bliver stoppet grundet racistiske tilråb.

Giv racismen det røde kort
”Tagliavento viste, hvordan det er muligt at håndhæve de allerede etablerede regler og dermed stoppe racistisk adfærd,” sagde direktør for Italian Union of Sport for all (Uisp), Filippo Fossati, og fortsatte: ”Disse racistiske manifestationer af dumhed skal på ingen måde tolereres. UEFA har nogle helt klare regler, som går ud på at bekæmpe alle former for racisme.”

Det skal dog tilføjes, at den italienske fodbolduge ikke kun bød på negative episoder. Flere fangrupper udviste proaktiv adfærd som modsvar til den racistiske opførsel og organiserede forskellige anti-racistiske aktiviteter.

Anti-racistiske arrangementer i Genoa og Ancona
Den 9. oktober åbnede “Rude Boys and Girls” – en fangruppe fra Sampdoria, FARE Action Week i Italien med den fjerde udgave af turneringen, “Love Samp, hate racism” i Genoa. Det er efterhånden blevet til en tradition, at den anti-racistiske turnering fungerer som et før-arrangement til den officielle åbning af FARE Action Week. Turneringen fik opbakning af forskellige grupper, foreninger, fællesskaber samt ekstremistiske fangrupper. Fx deltog Parma “Amici di Bagna”,  Atalanta “Antifa Bergamo”, Venice Mestre “Gate 22”, Savona “Working class”, Hamburg “FC Sankt Pauli All Stars” eller “Ultras Marseille”.

Sideløbende med turneringen i Genoa afholdte multisport foreningen, Assata Shakur, forskellige arrangementer i forbindelse med FARE Action Week i Ancona. Herunder præsenterede de sloganet, “Kick Racism”. Dette år vil deres fodboldhold bære officielle trøjer – lavet af folk fra hele verden – hvorpå der står påskrevet ” un calico al razzismo” (“Kick racism”).

Den ellevte udgave af FARE Action Week mod racisme og diskrimination er godt i gang over hele Europa. Kampagnen startede den 14. oktober og løber frem til den 26. oktober.

Foto © FIFPro

Giv racismen det røde kort