14. 09. 2010

Italienske spillere forhandler men planlægger stadig strejke

Det italienske fodboldforbunds uretfærdige oplæg til en ny overenskomst kan stadig føre til spillerstrejke i Serie A den 25.-26. september, men forhandlinger er i gang.Den tidligere italienske overenskomst udløb den 30. november. Men støvlelandets divisionsforening, Lega Calcio, har indtil nu ikke været villig til at forhandle med den italienske spillerforening, AIC. I stedet blev der, uden om AIC, fremlagt et nyt forslag til en kommende overenskomst for to uger siden.

Som reaktion på Lega Calcios manglende respekt for AIC, varslede spillerne at strejke i femte spillerunde af Serie A. Selvom der nu forhandles mellem parterne omkring den nye overenskomst, opretholdes truslen om strejke stadig.

Lega Calcio har fremlagt otte punkter, som foreningen vil ændre ift. den tidligere overenskomst. Af disse otte punkter nægter AIC at acceptere to af dem. Disse to punkter er som følger:

1. En klub har ret til at dele truppen ind i to grupper. Dette betyder, at spillere, der spiller regelmæssigt findes i en gruppe, mens spillere, der ifølge klubben ikke har en fremtid i klubben, findes i en anden gruppe.

2. En spiller er tvunget til at acceptere et klubskifte, hvis en ny klub tilbyder ham den samme kontrakt under de samme omstændigheder og på samme niveau som den eksisterende kontrakt. Dette betyder fx, at hvis en klub tilbyder Zlatan Ibrahimovic den samme kontrakt, som han har med AC Milan og samtidig spiller på samme niveau (i Serie A og Champions League), skal Ibrahimovic acceptere dette klubskifte, hvis AC Milan gør det.

For AIC kan ingen af disse punkter accepteres under nogen omstændigheder. En spiller skal have retten til at træne med førsteholdet i sin klub, og det er også spillerens ret at have friheden til at vælge sin egen fremtidige arbejdsgiver.

AIC accepterer heller ikke de seks andre punkter, der omhandler fleksibiliteten af løn, lægebehandling, spillerens øvrige aktiviteter, disciplinære sanktioner, konflikter mellem spillere og klubber samt et adfærdskodeks. AIC er dog villig til at forhandle disse seks punkter i et vist omfang.

Parterne har aftalt to nye møder. På onsdag vil der afholdes et møde, hvor advokater fra AIC og Lega Calcio håber at kunne nå til enighed omkring de seks sidstnævnte punkter. Og på fredag vil der afholdes et møde mellem parternes formænd, som også vil diskutere de to førstnævnte punkter.