16. 11. 2010

Italienske spillere planlægger fortsat strejke

Den italienske spillerforening, AIC, har annonceret, at spillerne fra den italienske Serie A fortsat planlægger at gå i strejke, hvis der ikke nås frem til en ny overenskomstaftale inden den 30. november. Foto © FIFProAIC og den italienske divisionsforening, Lega di Calcio, har i flere måneder forhandlet om en ny overenskomst.

Spillerne har tidligere truet med at gå i strejke, men den 21. september besluttede AIC at udsætte strejken, efter at Lega di Serie A havde fremlagt otte punkter, som foreningen var villige til at ændre ift. den tidligere overenskomst. Yderligere havde direktøren for det italienske fodboldforbund, FIGC, bedt AIC om ikke at tale om de to yderligere punkter vedrørende klubbers ret til at dele truppen samt tvunget transfer.

”Som det ser ud på nuværende tidspunkt, er det sandsynligt, at der kommer en strejke i den italienske Serie A. I så fald bakker Spillerforeningen AIC og de italienske spillere fuldt op i deres kamp for en ny og rimelig overenskomst," siger Mads Øland, direktør i Spillerforeningen.

Under forhandlingerne satte AIC en deadline ift. den ny overenskomstaftale, som skal være i hus senest den 30. november. Men siden mødet i september har der stort set ingen fremgang været. AIC og spillerne er desuden frustrerede over, at repræsentanterne for divisionsforeningen nægter at forhandle, medmindre at de to førnævnte punkter inkluderes.

”Spillerne har lagt mærke til divisionsforeningen attitude, idet de afslog FIGC’s forslag, og har besluttet, at de i protest vil strejke i forbindelse med en af de kommende runder af Serie A,” udtaler AIC og fortsætter: ”Vi ønsker at overholde vores aftale med FIGC og Divisionsforeningen – derfor venter vi med at annoncere datoen for strejken til den 30. november.”