19. 08. 2010

Krisen har ramt 20 italienske klubber

Krisen har for alvor ramt italiensk fodbold. Ikke mindre end 20 professionelle italienske klubber er blevet erklæret konkurs af det italienske fodboldforbund FICG og vil derfor ikke spille i den nye sæson. Foto © FIFPro

Ancona er eneste Serie B-mandskab blandt de kriseramte klubber. De andre 19 klubber stammer fra Prima og Seconda Divisione som er landets tredje- og fjerdebedste rækker. Klubberne kan blandt andet ikke betale spillernes løn længere.

Den italienske spillerforening, AIC, erklærer sig selv som tilhænger af at bevare den eksisterende struktur, som hersker i de professionelle italienske klubber. Men det betyder også, at konkursbegæringen, som blev indgivet mod de 20 klubber, var konsekvensen af en fremgangsmåde, som der er bred opbakning til.

”Dette er den eneste måde hvorpå, vi kan garantere, at de andre klubber udbetaler løn til spillerne,” siger en talsmand fra AIC. Spillerne fra de konkursramte klubber er øjeblikkeligt blevet frigjort af deres kontrakter og er berettiget til at søge om erstatning for uudbetalt løn hos the Italian Wages Guarantee Fund, hvilket svarer til Lønmodtagernes Garantifond.

Der er mulighed for, at en enkelt af klubberne kan spille i en ikke-professionel liga. De andre klubber derimod vil forsvinde helt.

De 20 klubber som vil forsvinde fra professionel italiensk fodbold er:

Serie B: Ancona
Prima Divisione: Arezzo, Figline, Gallipoli, Mantova, Perugia, Real Marcianise og Rimini.
Seconda Divisione: Alghero, Cassino, Itala S. Marco, Legnano, Manfredonia, Monopoli,
Pescina Valle del Giovinco, Potenza, Pro Vasto, Pro Vercelli, Sangiustese og Scafatese.

De 20 klubber som vil forsvinde fra professionel italiensk fodbold er:

Serie B: Ancona