11. 11. 2010

Leo Grosso ny FIFPro præsident

Leonardo Grosso blev onsdag den 10. november valgt ind som ny FIFPro præsident. Dette skete under FIFPro’s årlige generalforsamling, som i år afholdes i Kuala Lumpur. Foto © FIFProGrosso overtager posten efter den tidligere præsident, Gerardo Movilla, der valgte at fratræde sin stilling som FIFPro præsident, da han stoppede som direktør for den spanske spillerforening, AFE, tidligere på året.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, støtter fuldt ud den nye FIFPro præsident: "Leo er en gammel ven, som altid har været en stor støtte og inspiration. Han starter som FIFPro præsident i en meget vanskelig periode for AIC og for FIFPro, da vi står foran en konflikt i italiensk fodbold. Leo nyder stor respekt blandt de italienske spillere og spillerforeningernes ledere.”

Grosso har i flere år været aktivt involveret i FIFPro, hvor han har fungeret som repræsentant for den italienske spillerforening, AIC. Her har han arbejdet siden 1974 og arbejdet som vicepræsident i over 30 år. Han blev valgt ind i FIFPro bestyrelsen i 1992 sammen med Gordon Taylor, Philippe Piat, Theo van Seggelen og Gerardo Movilla.

Den politiske ledelse i FIFPro består nu af præsident, Leonardo Grosso, vicepræsident, Philippe Piat og generelsekretær, Theo van Seggelen.

”Det er en stor ære at være præsident for FIFPro,” udtalte Grosso efter mødet, hvor han fik tildelt sin nye titel, og fortsatte: ”Min vision for fremtiden er, at vi skal have gjort noget ved de finansielle og politiske problemer, der er opstået som følge af den verdensomspændende krise, som påvirker mange spillere.”

”På det politiske plan har vi mange mindre spillerforeninger, som kæmper for at få oprettet overenskomstaftaler i deres respektive lande. Derudover har vi også lande, hvor klubber og ligaer prøver at fratage spillerne deres rettigheder. Jeg er dog ikke urolig, idet vi har et godt samarbejde med FIFA og UEFA,” sluttede Grosso.

AIC og de italienske spillere vil ikke acceptere kravene fra den italienske divisionsforening, Lega Calcio, om, at spillere tvinges til at acceptere en transfer i en kontraktperiode og fjerne deres ret til at træne med førsteholdet. De kræver derfor en ny overenskomst på rimelige vilkår.

”Vi giver al vores støtte til Leo, AIC og de italienske spillere i deres kamp for en rimelig ny overenskomst," slutter Mads Øland.