25. 10. 2010

Ny afgørelse i Bernard-sagen

Den franske højesteret har fældet ny dom i sagen om den tidligere franske fodboldspiller Olivier Bernard. Derved fastslår den franske højesteret, i lighed med EU-domstolen, at reglerne om fri bevægelighed skal efterleves. Foto © FIFPro

I 1997 skrev Olivier Bernard under på en treårig ungdomskontrakt med Olympique Lyon. Inden kontrakten udløb, blev Bernard tilbudt en ny etårig professionel kontrakt med klubben, hvilket han afslog. I stedet skrev han under på en professionel kontrakt med engelske Newcastle United FC.

Ifølge det franske fodboldforbunds regler skulle forsvarsspilleren have skrevet kontrakt med Lyon – den klub som havde trænet ham. På dette grundlag valgte Olympique Lyon at sagsøge Bernard for €53.357,16 (ca. 400.000 kr.), som svarede til den årsløn, Bernard ville have modtaget, hvis han havde skrevet under på den kontrakt, som Lyon tilbød ham.

Dengang fastslog EU-Domstolen, at det franske fodboldforbunds regler, som anvendt af Olympique Lyon, er ulovlige.

Efterfølgende har Olympique Lyon valgt at anke dommen men altså uden held. Derved fastslår den franske højesteret også, at det franske fodboldforbunds regler, som anvendt af Olympique Lyon, er ulovlige. De franske regler bygger således på krav, der er for restriktive for spillerne, og samtidig er Lyon gået for vidt i ønsket om kompensation fra Olivier Bernard.