21. 04. 2010

Schweizisk spillerforening vil have klubber til at skrive under på adfærdskodeks

Spillerforeningen i Schweiz, SAFP, har bedt alle schweiziske klubber om at skrive under på et adfærdskodeks eller code of conduct. Foreningen kræver, at klubberne respekterer spillerne i højere grad. Foto © FIFPro.

Den schweiziske spillerforening har bestemt grundlag for det ønskede adfærdskodeks. I begyndelsen af sæsonen pålagde det nationale fodboldforbund nemlig alle spillere at skrive under på adfærdskodeks, som indbefattede, at spillerne skulle opføre sig respektfuldt i alle henseender.

Mens spillerne skrev under på kodekset og prøvede at opføre sig ordenligt, gjorde nogle klubber og direktører det modsatte. Eksempelvis beskyldte klubpræsidenten i FC Sion, Christophe Constantin, sine spillere for at være indblandet i væddemålsaktiviteter uden at have nogen beviser.
Derudover straffede flere klubdirektører deres spillere, efter at spillerne havde besluttet ikke at forlænge deres kontrakt eller lade sig sætte på transferlisten.

Disse sager har fået spillerforeningens direktør Lucien Valloni til at reagere:
Spillerne er virkelig blevet behandlet dårligt. Der er endda været eksempler på, at landsholdsspillere fra den ene dag til den anden er blevet bedt om at træne med andetholdet. Når sådan noget sker, tager vi selvfølgelig affære,” siger Valloni og fortsætter:

Omstændighederne har gjort det klart for os, at det nu er blevet vores tur til at bede klubberne om at skrive under på et adfærdskodeks. For os er det nu blevet soleklart, at respekt ikke kun kan komme fra en side” siger Valoni, som har bedt fodboldforbundet om officielt at anerkende det nye kodeks.

Disse sager har fået spillerforeningens direktør Lucien Valloni til at reagere: