12. 04. 2010

Spillerstrejke kan ramme den spanske liga

Den spanske spillerforening, AFE, har tilbudt alle involverede parter i spansk fodbold en aftale for at løse de problematikker som i øjeblikket plager spansk fodbold. Hundredevis af spillere har ikke fået løn i månedsvis. Foto © FIFPro

Hvis det ikke lykkes for AFE at opnå en aftale med de forskellige parter, vil foreningen opfordre til, at alle spillere i de fire bedste rækker i Spanien går i strejke.

Spillerforeningens direktør Luís Manuel Rubiales Béjar udtaler:
Det her er en stor aftale mellem alle involverede parter – Det nationale sportsråd, divisionsforeningen og fodboldforbundet. Hvis vi kunne blive enige, ville det være en stor fordel, og samtidig vil det give os håb for fremtiden.

Og Béjar fortsætter:
Vi skal ikke tigge om vores rettigheder, garantier og lønninger – vi skal kræve dem. Den nuværende situation er den mest problematiske, der har været i de sidste 20 år, men vi tror stærkt på, at vi kan sikre både sammenhold og solidaritet i spansk fodbold ved at række en hånd ud til alle parter med håb om fornyet dialog.

De krav den spanske spillerforening stiller til den nye overenskomst inkluderer følgende: For det første skal alle manglende lønninger fra sæsonen 2008/09 udbetales til spillere i 2. division B. For det andet skal de økonomiske garantier opfyldes for de klubber i de to bedste divisioner, som har erklæret insolvens. Sluttelig skal løngarantifonden også gælde 2. division og samtidig skal der skabes en ny i 3. division.

Den spanske spillerforening er godt klar over, at det bliver utrolig svært at få en overenskomst igennem, der indeholder førnævnte karakteristika. Overenskomsten har allerede været til forhandling igennem flere måneder, og derfor er det sandsynligt, at AFE vil påbegynde en strejke, som vil gælde alle spillere i alle spanske divisioner. Strejken er planlagt i weekenden fra den 16.-19. april, hvis det ikke skulle lykkes at få opfyldt alle spillerforeningens krav.

Vi er udmærket klar over, at en strejke ikke er en positiv handling. Men vores situation er bestemt heller ikke positiv. Hundredvis af fodboldspillere har nu gået i over et år uden at få løn, og derfor er der ingen anden udvej end at gøre, hvad vi mener, er retfærdigt,” slutter Béjar.

Spillerforeningens direktør Luís Manuel Rubiales Béjar udtaler:

Og Béjar fortsætter: