25. 11. 2011

Blatter-sagen starter brasiliansk kampagne mod racisme

På baggrund af Sepp Blatters udtalelse i sidste uge om, at der ikke findes racisme i fodbold, har det brasilianske fodboldforbund (CBF) startet en kampagne mod racisme.FIFA-præsidenten Sepp Blatter har den seneste uge været i vælten på grund af hans udtalelse om, at der ikke findes racisme i fodbold. Det førte til kritik fra både fodboldverdenen og den politiske verden, hvilket betød at Sepp Blatter måtte udsende en undskyldning i sidste uge.

Sagen om Sepp Blatters udtalelse er faldet mange for brystet over hele verden. I Brasilien har det nationale fodboldforbund besluttet at starte en anti-racisme kampagne med sloganet ”Racisme skal helt ud af fodbold”.
Præsidenten for CBF, Ricardo Teixeria, kritiserer indirekte Sepp Blatter for hans udtalelse i sidste uge: ”Racisme kan ikke løses ved at give hinanden hånden efter kampen, og ingen af de personer, som udsættes for racisme, glemmer det den næste dag.

Teixaria mener yderligere, at racisme ikke kan undskyldes med, at det skete i kampens hede: ”Det kan ikke forsvares, at fordi man er oppe at køre under en kamp, så siger man racistiske ting. Det hører slet ikke hjemme i sportens verden.

Den brasilianske landstræner, Mano Menezes, bakker Teixeria op: ”Det er for nemt, hvis man bare kan give hånd efter kampen og lade som ingenting.

Brasilien har i 2011 oplevet flere eksempler på racisme fra både modstandere og tilhængere. De tidligere topspillere Roberto Carlos og Gilberto Silva samt de to nuværende stjerner, Neymar og Mercelo har været udsat for racisme i år.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro