14. 11. 2011

Bolivianske fodboldspillere: Præsidenten må gøre noget!

På grund af Bolivias manglende resultater, både på klub- og landshold, vil de professionelle fodboldspillere i landet have præsidenten til at lave nye tiltag for at forbedre sportens forhold i det sydamerikanske land. Den bolivianske spillerforening, FABF, mener at det er bydende nødvendigt, at staten tager affære for at forbedre forholdene for fodboldsporten i det sydamerikanske land. På den måde håber de en gang for alle at komme væk fra tabellernes sidstepladser.

De professionelle fodboldspillere i Bolivia har bedt om at komme i audiens hos præsident Evo Morales i håb om, at staten vil tage affære og forbedre sportens forhold i Bolivia. Det er både spillerne på Bolivias landshold samt spillerne i den bedste bolivianske række, der nu tager affære.

Tilbage i 2009 var samme sag oppe og vende, og dengang blev der udfærdiget et dokument, der dog ikke er blevet fulgt op på siden: ”Vi ønsker, at staten arbejder sammen med spillerne og klubberne for at få orden på sporten. Fodboldspillere er de eneste, der står sammen i krisetider, så nu har spillerne besluttet at gøre opmærksom på dokumentet fra 2009, hvilket vi stadig ikke har fået nogen respons på. Derfor beder vi regeringen om at tage affære,” siger David Paniagua, generalsekretær i den bolivianske spillerforening.

Paniagua bebrejder hovedsageligt regeringen for fodboldens tilstand i Bolivia: ”Vi er sidst i kvalifikationen til VM i 2014, og siden 2001 er vores klubber blevet slået ud i første runde af Copa Libertadores de Amércia (Den sydamerikanske pendant til Champions League red.).

Ifølge det dokument, som blev underskrevet af det bolivianske landshold før dets kamp mod Argentina, opfordrer spillerne præsidenten til at foretage de nødvendige tiltag for at forbedre boliviansk fodbold:

På baggrund af den forfærdelige virkelighed, beder vi om at komme i offentlig audiens så snart som muligt ved hans excellence, præsidenten af Bolivia, Don Evo Morales Ayma. Vi vil bede ham om at tage affære i forbindelse med forholdene i fodboldverdenen, ligesom regeringer i de andre lande har gjort. Vi ønsker, at præsidenten søger for de nødvendige mekanismer og økonomiske ressourcer, der kræves for, at fodbold i Bolivia kan udvikle sig, som det bør. ”

Derudover vil spillerne have regeringen til at følge op på klubledelsernes arbejde for at sørge for, at de overholder de gældende regler. Dette skal sikre, at klubberne konkurrerer på lige vilkår.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro