22. 11. 2011

FIFPro støtter kroatiske spillere, der nægtede at spille

FIFPro giver sin fulde støtte til de professionelle spillere i den kroatiske klub, FC Karlovac, efter at spillerne i weekenden nægtede at rejse til Rijeka for at spille ligakamp mod FC Rijeka. Årsagen er klar: Spillerne i FC Karlovac har ikke fået løn i 8 måneder. FC Karlovac er dog ikke den eneste klub, der har problemer med at betale spillernes løn. I FC Varazdin har spillerne ikke fået løn i 13 måneder, og i FC Sibenik er det 11 måneder siden, spillerne så noget til lønchecken. Der er faktisk kun 6 ud af 16 klubber i den bedste kroatiske række, der opfylder deres kontraktlige forpligtigelser over for spillerne.

Det var dog ikke første gang, at FC Karlovac-spillerne viste deres utilfredshed. I sidste runde mod FC Sibenik satte begge hold sig ned i 2 min., da dommeren fløjtede kampen i gang.

Også den kroatiske spillerforening, HUNS, støtter spillerne: ”Ligaen og klubberne har beskyldt os for at opfordre til en ulovlig strejke. Dette er ikke en ulovlig strejke ifølge kroatisk arbejdsmarkedslov, men en afvisning af at opfylde sine kontraktmæssige forpligtigelser på baggrund af et kontraktbrud fra den anden part. Dette er tilladt ifølge den kroatiske civilret og kan ikke betragtes som et kontraktbrud af spillerne,” siger Mario Juric, generalsekretær i den kroatiske spillerforening, HUNS.

Det er et generelt problem i Kroatien, at klubberne laver kontrakter, som de ved, de ikke kan overholde. Det kroatiske fodboldforbund, CFF, der skal overvåge klubberne, tager sjældent affære i lignende sager. Derudover mangler Kroatien også en uafhængig og upartisk voldgiftsret, hvor sådanne sager kan føres.

FIFPro vil, på baggrund af disse omstændigheder, have UEFA til at tage affære, fordi det kroatiske fodboldforbund nægter at gøre noget. ”Det er på tide at tvinge CFF til at have bedre kontrol med klubbernes økonomi og tage sig af spillerne. Det er skandaløst, at professionelle fodboldspillere ikke har fået løn i 8, 11 og endda 13 måneder,” siger Dario Simic, formand for HUNS.

Slutteligt vil HUNS også anlægge sag mod alle klubdirektører og klubber, der har påtaget sig forpligtigelser, som de har vidst, de ikke kunne overholde.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro