30. 11. 2011

FIFPro: Vold mod fodboldspillere er uacceptabel

FIFPro harcelerer mod det russiske fodboldforbund efter overfaldet på den russiske spiller Spartak Gogniev. Spilleren selv har fået en bøde og en lang karantæne, mens synderne har fået en meget mild straf.

Den internationale spillerforening, FIFPro, er forfærdet over den video, der viser optakten til overfaldet mod den russiske spiller, Spartak Gogniev.

Vi er meget forfærdede efter vi har set videoen,” siger Philippe Piat, formand for FIFPros europæiske afdeling.
Fredag den 4. november blev FC Krasnodar-spilleren, Spartak Gogniev, brutalt overfaldet efter han var blevet udvist i en reserveholdskamp mod Terek Grozny. Gogniev fik hjernerystelse, brækkede flere ribben og næsen samt andre alvorlige skader. Den tidligere landsholdsspiller måtte opereres efterfølgende.

Det russiske fodboldforbunds disciplinærkomite gav Gogniev seks dages karantæne og en bøde på 1.200 Euro. Terek Grozny fik en bøde på 12.000 Euro, mens klubbens reserveholdstræner og en klubofficial hver har fået ét års karantæne fra fodbold for deres rolle i overfaldet på Gogniev. Terek Grozny skal også spille to kampe på et andet stadion.

Philippe Piat mener dog, at sanktionerne er utilstrækkelige og ikke gør den store forskel: ”Det russiske fodboldforbunds sanktioner er helt utilstrækkelige. Vi mener, at UEFA må på banen, dette må have konsekvenser. Vold mod spillere er et lige så stort problem som match-fixing og doping.

Piat vil fremlægge videoen for UEFA præsident Michel Platini, så han kan skride til handling.

Se videoen med overfaldet på Spartak Gogniev her:

Foto © FIFPro

Se videoen med overfaldet på Spartak Gogniev her:

Foto © FIFPro