19. 10. 2011

Ingen løn, ingen træning i schweiziske Xamax

På grund af manglende løn har spillerne i schweiziske Neuchâtel Xamax i dag taget første skridt i deres forsøg på at råbe klubben op. De professionelle fodboldspillere i Neuchâtel Xamax træner ikke i dag for at protestere mod manglende udbetaling af deres løn for september måned.

Den schweiziske Spillerforening (SAFP) annoncerede i mandags, at spillerne stadig ikke havde modtaget deres løn. Spillerne havde givet klubben et ultimatum om, at hvis de ikke modtog deres løn inden mandag kl. 17.00, ville de ikke træne fra og med i dag, onsdag.

Med denne udmelding håber spillerne, at klubben vil overføre lønnen for september måned med det samme.

Hvis ikke aktionen har den ønskede effekt, vil spillerne tage yderligere midler i brug med SAFP’s fulde støtte. En boykot af en eller flere kampe kan være en af mulighederne,” forklarede Lucien Valloni, direktør i SAFP.

Vi ved ikke, hvorfor lønnen ikke er blevet udbetalt. Vi har uden held prøvet at komme i kontakt med klubben," fortsatte Valloni.

Set i lyset af at det måske ikke er sidste gang, en klub ikke kan udbetale spillernes løn, ser SAFP gerne, at Den schweiziske Liga (klubberne) introducerer særlige nødforanstaltninger for at beskytte spillernes ret til deres løn: ”Vi har bedt om en ændring af reglerne, der betyder, at spillernes løn skal garanteres i starten af sæsonen,” siger Valloni afsluttende.

Foto © Stock.Xchng

Foto © Stock.Xchng