07. 12. 2011

Lettere at blive løst af kontrakt i Spanien

I forbindelse med den spanske spillerstrejke i august måned blev den spanske spillerforening (AFE) og ligaen (LFP) enige om en ny procedure, hvis en spiller ikke får udbetalt sin løn af klubben.Den 15. december træder aftalen om hurtig opsigelse af kontrakter i kraft i Spanien. Fodboldspillere i Primera og Segunda Division kan gøre brug denne procedure, hvis klubben skylder løn af en vis størrelse til spilleren.

Spilleren kan gøre brug af aftalen på hvilket som helst tidspunkt i sæsonen på nær de sidste ti dage i sæsonen og under play-offs, hvis klubben deltager i disse.

Der er dog et loft over, hvor mange spillere fra en klub, der kan gøre brug af aftalen om en hurtig opsigelse af kontrakten. Aftalen gælder nemlig kun for 12 spillere pr. klub pr. sæson. Hvis flere end 12 spillere ønsker at gøre brug af aftalen gælder princippet om først til mølle.

Det er muligt for en spiller, der har gjort brug af aftalen om hurtig opsigelse af en kontrakt, at trække sit ønske tilbage inden en komite bestående af repræsentanter fra LFP og AFE har nået en afgørelse.

Det er også muligt for en klub at komme en komite i forkøbet, ved at betale den sum som klubben skylder spilleren. Denne mulighed har klubben dog kun en gang pr. spiller pr. sæson.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro