27. 10. 2011

Schweizisk spillerforening måske med hold i ligaen

Hvis schweiziske Neuchâtel Xamax går konkurs er den schweiziske spillerforening (SAFP) klar til at organisere et hold bestående af klubløse spillere, der skal overtage Neuchâtel Xamax? plads i den schweiziske liga. Siden den schweiziske spillerforening (SAFP) annoncerede, at Neuchâtel Xamax ikke har betalt spillernes løn fra september måned, har spekulationerne omkring klubbens økonomi været mange. Ifølge SAFP er Xamax i alvorlig fare for at gå konkurs, og SAFP er derfor begyndt at lægge en plan B.

Ifølge direktør i SAFP, Lucien Valloni, er der hele det schweiziske licenssystem, der har fejlet: ”Dette er en totalt uacceptabel situation, der beviser, at licenssystemet i den schweiziske liga ikke beskytter spillernes rettigheder ordentligt.

Det vigtigste lige nu, er at overveje spillernes fremtid og sikre, at den nuværende liga består, eller at resten af kampene bliver afviklet på en retfærdig måde,” udtaler Valloni yderligere.

Hvis Neuchâtel Xamax skulle gå konkurs har SAFP dog en plan i baghånden, der vil sikre, at alle kampe afvikles resten af sæsonen samt, at Xamax-spillerne ikke bliver arbejdsløse.

Hvis klubben går konkurs har SAFP planer om at oprette et hold bestående af frigjorte Xamax-spillere samt andre klubløse spillere og derved spille kampene færdigt med dette hold,” siger Valloni.

SAFP har ikke mulighed for at betale spillernes løn, hvorfor disse må leve af det, de får udbetalt i offentlig støtte.

Derudover ligger SAFP i forhandlinger med byen Neuchâtel om retten til at bruge klubbens stadium og træningsanlæg.

SAFP vil endnu engang opfordre til den løsning, der hedder, at klubberne fra starten af sæsonen har nok kapital eller kan stille en bankgaranti, der kan sikre spillernes lønninger for hele sæsonen.