21. 10. 2011

Xamax spillerne træner igen, men har stadig ikke fået løn

Spillerne i Neuchâtel Xamax træner igen efter en protestaktion i onsdags, der bunder i, at spillerne ikke har fået løn for september måned.Spillerne i schweiziske Neuchâtel Xamax har genoptaget træningen, efter de lavede en protestaktion i onsdags.

Spillerne udskød den planlagte træning nogle timer som en markering af deres utilfredshed med den manglende lønudbetaling. Siden i onsdags har spillerne trænet normalt, og de stiller også op til weekendens kamp mod FC Luzern.

Spillerne har ikke lyst til at strejke, og de spiller weekendens kamp. På mandag vil vi så diskutere, hvad det næste skridt skal være,” siger Lucien Valloni, direktør i den schweiziske Spillerforening (SAFP).
Ifølge nyhederne i Schweiz kæmper Xamax med økonomiske problemer, som måske kan ende med en konkurs.

Lucien Valloni finder det dybt uacceptabel, at der ikke er nogen foranstaltninger til at bremse denne glidebane med klubber, der ikke betaler spillernes løn: ”Dette viser at vores nuværende licenssystem ikke gør nok for at beskytte spillerne. Det er nødvendigt, at klubberne kan stille en bankgaranti for spillernes løn ved sæsonstart. Ikke kun for spillernes skyld med også for at sikre at mesterskabet bliver afviklet på en fair måde.

Xamax er ejet af en tjekkisk rigmand, der ifølge ham selv har fået hans bankkonto låst og derfor ikke kan udbetale spillernes løn.

Foto © Stock.Xchng

Foto © Stock.Xchng