10. 04. 2012

Advarsel mod kunstgræs fra Norge og Holland

I Norge og Holland spiller et stort antal klubber kampe på kunstgræs, men de to landes spillerforeninger advarer Danmark mod at gå i samme retning. Et anderledes spil og svækket international konkurrenceevne nævnes som negative eksempler.

Superligaspillerne har meldt klart ud, at de ikke ønsker at spille kampe på kunstgræs. Erfaringer fra Norge og Holland, hvor der i de seneste år er kommet flere og flere kunstgræsbaner, støtter denne holdning.

I Norge er formand for den norske spillerforening, Joachim Walltin, stærkt skeptisk over for den stigende brug af kunstgræs, som han ser som en årsag til Norges svage indsatser internationalt:

- Der har været en eksplosion i antallet af kunstgræsbaner i Norge. Status er, at 12 af 16 klubber spiller på kunstgræs i den næstbedste række i Norge, og fem af 16 hold fra den bedste række har kunstgræs, og udviklingen peger i retning af, at flere hold vil følge efter. Det er skræmmende tal, og det kan være en af årsagerne til, at norsk fodbold klarer sig så dårligt internationalt, da det alt andet lige er en ulempe at spille på et andet underlag end konkurrenterne ude i Europa.

- Denne udvikling er ikke noget, vi kan anbefale for dansk fodbold, fortsætter Joachim Walltin.

På trods af det stigende antal af klubber som spiller på kunstgræs, er det ikke populært blandt spillerne. En nylig undersøgelse udført af den norske spillerforening, NISO, blandt de norske spillere har vist, at knap 73 % foretrækker at spille på naturgræs, og mere end 90 % af de adspurgte spillere, mener ikke at kunstgræs er vejen frem i international fodbold.

Heller ikke i Holland har kunstgræs vundet spillernes hjerte, hvor fem klubber har valgt underlaget. Formand for den hollandske spillerforening, Danny Hesp, fortæller:

- Spillerne i Holland synes stadig, at det er fuldstændigt anderledes at spille på kunstgræs end på naturgræs. Den måde kampen afvikles på er helt forskellig fra naturgræs, spillernes vendinger, løb og hop er anderledes, ligesom bolden tager andre opspring, end den gør på naturgræs. 91 % af spillerne foretrækker naturgræs. Spillerne bryder sig ikke om at spille på det, og efter hver kamp brokker de sig, men de har ikke noget valg og er nødt til at affinde sig med det.

I Norge vurderer Joachim Walltin samtidig, at klubberne ikke forholder sig kritisk nok til omlægningen til kunstgræs:

- Problemet i Norge er, at klubberne ukritisk køber alle fordelene ved kunstgræs, men de fokuserer ikke på de fordele, som naturgræs har, og de ulemper som følger med kunstgræs. Det, som vi ser, er, at klubber, som bruger kunstgræsbanerne meget, eksempelvis til breddefodbold og forskellige events, er tvunget til at skifte banen efter 3 år og ikke efter 6-7 år, som de loves at kunne holde. Det betyder, at kunstgræs reelt er dyrere, end det klubberne får oplyst, og derudover er der også en del vedligeholdelsesomkostninger forbundet med kunstgræs.

Fra sæson 2012/2013 vil FC Nordsjælland indføre kunstgræs på Farum Park.

Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dk

Fra sæson 2012/2013 vil FC Nordsjælland indføre kunstgræs på Farum Park.

Foto © Anders Kjærbye / Fodboldbilleder.dk