22. 02. 2012

Brev til EU-kommissær: Lyt til sportsudøverne

FIFPro's europæiske afdeling og EU Athletes har i fællesskab sendt et brev til EU-kommissær Andrea Vassiliou. Budskabet er, at der skal lyttes til sportsudøverne.

Tirsdag præsenterede en delegation fra FIFPro Division Europe og EU Athletes et brev for EU-kommissær Andrea Vassiliou og diskuterede indholdet med hende under et møde.

Brevets indhold lægger vægt på, at sportsorganisationers uafhængighed er betinget af god ledelse, og at der deri skal være fokus på Social Dialogue – forhandlinger mellem ansatte og arbejdsgivere. I den sammenhæng bør man skele til de gode eksempler på dette, som allerede findes på både nationalt og europæisk niveau.

Sportsinstanser skal ligeledes respektere europæisk lov samt sætte atleters fundamentale rettigheder på lige fod med øvrige borgere og ansattes. Dette indebærer også retten til at organisere sig i bl.a spillerforeninger. Social Dialogue skal indgå som et nøgleværktøj, når fundamentale arbejdsforhold – og rettigheder er truet af konkurrencebegrænsende strukturer eller metoder.

Generalsekretær hos EU Athletes, Walter Palmer, fortæller, at mødet med Vassiliou var både varmt og godt, og at hun fuldt ud anerkendte vigtigheden af, at der bliver lyttet til, hvad spillerne har at sige. Derudover blev det aftalt, at der til det næste Sports Forum på Cypern i september, skal lægges særlig vægt på Social Dialogue inden for sport i EU.

Walter Palmer kunne endvidere fortælle, at der til mødet blev diskuteret flere andre vigtige emner i sportens verden. Det gjaldt bl.a. sportens integritet, herunder matchfixing, hvor Vassiliou var særligt opmærksom på, at der kræves en række forskellige tiltag for at komme problemet til livs. Derudover vil der blive rettet fokus mod en reformering af anti-doping-reglerne og agenters rolle.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro