24. 05. 2012

Chris Hague: Manden bag Danmarks Bedste Bane

FC København modtog onsdag prisen for Danmarks Bedste Bane. Greenkeeper Chris Hague glæder sig over titlen, og peger på en dygtig stab samt erfaring og know-how, som årsager til succesen.

For første gang nogensinde løb Spillerforeningens initiativ Danmarks Bedste Bane af stablen henover forårssæsonen, og de 12 superligaanførerne afgjorde efter 14 forårsrunder, at FC København har Danmarks bedste fodboldbane. Noget som naturligvis glæder manden bag det flotte græstæppe, greenkeeper Chris Hague:

- Det er fantastisk og rigtigt godt for hele klubben. Det er rart, at det arbejde, man laver, bliver værdsat og belønnet.

Hos Chris Hague, er der ingen tvivl om, hvad der ligger til grund for den flotte titel:

- Vi har en dedikeret og dygtig stab, som yder et fantastisk stykke arbejde. Derudover har vi stor erfaring med det her, og vi har en god forståelse for, hvad det kræver at skabe de bedste forhold og betingelser.

Parken, som til daglig er hjemmebane for FC København og det danske fodboldlandshold, var for år tilbage genstand for hård kritik, da banen langt fra levede op til de standarder, der forventes og kræves til professionel fodbold. Det vidste man godt i Parken, og man handlede derefter. Chris Hague fortæller:

- Vi havde vise problemer med banen tidligere, men det, vi gjorde, var, at vi lagde en ny strategi for banen, for at vi kunne få mest muligt ud af den. Vi investerede mere i at få den til at være 100 % optimal. Det handler om hele tiden at fastholde standarden af banen, og vi gør, hvad det kræves for at få den til at være i perfekt stand. Vi arbejder selvfølgelig ud fra et budget, og vi ved præcis, hvad det kræver at få den til at være optimal for spillerne, også når der har været afholdt noget lørdag, og vi så eksempelvis spiller onsdag.

Den nye strategi har blandt andet medført, at græsset i Parken skiftes relativt ofte.

- Man skal huske på, at Parken er et af de travleste stadions i Europa, og det giver selvfølgelig visse udfordringer, når vi skal skabe de bedste forhold for spillerne. Vi gør det, der skal til for at have den bedst mulige bane eksempelvis ved at skifte græsset, hvis vi vurderer, at det er nødvendigt. Vi vurderer konstant banens tilstand, og er vi ikke tilfredse, så ændrer vi på det.

Men Parkens strategi om at skifte græsset relativt ofte er ikke nødvendigvis den rigtige strategi for alle hold, og Chris Hague mener da heller ikke, at det bør være nødvendigt for klubber, som ikke slider på deres bane lige så meget, som FC København gør:

- Det bør ikke være nødvendigt for andre klubber at skifte græsset for at have en god bane. Som sagt, så er Parken et af de travleste stadions i Europa, og derfor er situationen anderledes end på de fleste andre stadions. Derudover bliver de øvrige klubbers baner ikke brugt i løbet af vinteren, ligesom vores gør, så det bør som sagt ikke være nødvendigt, slutter manden bag Danmarks Bedste Bane.

Den nye superligasæson sparkes i gang i midten af juli, hvor Chris Hague og hans team bl.a. skal forsvare den fornemme titel mod Esbjerg og endnu en oprykker fra Betsafe Ligaen.

Foto © Per Kjærbye / Fodboldbilleder.dk