03. 02. 2012

Den norske spillerforening vinder vigtig sejr

Den norske spillerforening, NISO, vandt i dag en vigtig sejr, da den norske fodboldklub Notodden af højesteret blev dømt til at betale erstatning plus sagsomkostninger til to spillere for uretmæssig ophævelse af deres kontrakter.Tidligere i dag faldt der dom i sagen mellem fodboldklubben Notodden og den norske spillerforening, NISO. Sagen var i første omgang blevet afgjort til klubbens fordel i den norske Tingret, men den dom omstødte Højesteret i dag til fordel for sportsudøvere og NISO.

Stridens kerne omhandlede to Notodden-spillere, som i januar 2010 blev opsagt, da klubben rykkede ned i 2. division. Spillerne blev derefter opsagt og tilbudt en ny kontrakt med en lønreduktion på 50 %. Argumentet for opsigelserne var klubbens dårlige økonomi, men dette argument er nu blevet afvist af den norske højesteret.

Formand for NISO, Joachim Walltin, er meget tilfreds med dommen og kalder det en vigtig sejr for spillerne:

- Det er meget glædeligt. Vi har fået medhold i Højesteret for det, vi hele tiden har ment. Afgørelsen styrker spillernes kontrakter. Det er vigtigt for spillerne at vide, at kontrakter af kort varighed bliver overholdt, siger Joachim Walltin til NTB.