02. 04. 2012

Det russiske fodboldforbund straffer Emenike

Det russiske fodboldforbunds etiske komite straffer Spartak Moskva-spilleren Emmanuel Emenike for hans ?grove gestus? i kampen mod Dynamo Moskva som følge af racistisk forfølgelse. Foragt for spilleren siger FIFPro.

Det russiske fodboldforbunds etiske komite har tildelt Spartak Moskva-spilleren Emanuel Emenike en betinget karantæne for resten af sæsonen samt en bøde på ca. 100.000 kr. Dommen kommer efter Spartak Moskvas udekamp imod Dynamo Moskva i forrige weekend, hvor Emenike blev udsat for racistiske tilråb fra hjemmeholdets fans gennem hele 2. halvleg. Til sidst blev det for meget for spilleren, som gav fingeren til sine forfølgere.

Dommen skuffer Nikolai Grammatikov, generalsekretær for den russiske spillerforening, og medlem af FIFPros Task Force Eastern Europe:

- Endnu engang viser det russiske fodboldforbund sin foragt for spillerne. Vi er meget skuffet, for at sige det mildt. De straffede kun spilleren. Hvorfor tog de ikke affære over for klubben, når det nu var så stor en del fansene, der var involveret? De startede ikke engang en undersøgelse af sagen.

FIFPro og den russiske spillerforening havde forventet, at det russiske fodboldforbund ville have vist forståelse for Emenikes handling, og ville droppe sagen mod ham.

Foto © FIFPro

Foto © FIFPro