10. 02. 2012

FIFPro Black Book: Tingene skal ændres

Den 7. februar præsenterede FIFPro deres Black Book Eastern Europe. På tværs af FIFPro udtrykkes der glæde over, at der rettes fokus mod problemerne i Østeuropa, men den sorte bog vækker mest af alt bekymring.

Igennem flere år er der kommet historier frem om match-fixing, vold mod spillere og manglende udbetaling af løn i den østlige del af Europa i lande som Grækenland, Bulgarien og Rusland. Begivenhederne har fået den internationale spillerforening, FIFPro, til at analysere omfanget, og resultatet er den sorte bog Black Book Eastern Europe.

FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, udtaler om publiceringen:

- Det har været en meget vigtig dag for FIFPro. Indtil i dag troede alle bare, at spillere fra Østeuropa blev behandlet dårligt, men nu har vi bevis for, at de bliver behandlet dårligt. Vi kender factsene. Jeg håber, at alle interessenter i fodbold, og også de nationale regeringer og Europa Kommissionen forstår, at det nu er tid til at handle, fortsætter han.

Dejan Stefanovic, der er medlem af arbejdsgruppen, er ikke overrasket over resultaterne:

- Ikke rigtigt. Vi ved, at tallene er meget højere. En stor del af spillerne er stadig bange for at tale åbent om deres problemer. Selvom spillerne vidste, at undersøgelsen var anonym, nægtede de at få de ting, de sagde, ud i offentligheden.

- Rapporten understreger alvoren af de problemer, som spillere i Østeuropa står over for. Der er nødt til at komme fokus på problemerne nu, ellers risikerer man, at situationen bliver uoprettelig, siger Stefanovic.

Et andet medlem af arbejdsgruppen, Nikolaj Grammatikov, tilføjer:

- FIFPro har taget et vigtigt skridt i forhold til at få ryddet op i fodbold. Vi har vold, chikane, og misligholdelse af kontrakter. Vi har lavet en dybdegående analyse baseret på vores foreningernes arbejde i alle disse lande. Vi har et meget klart budskab: nok er nok. Spillerne vil ikke længere tolerere den opførsel som nogle klubchefer og visse nationale forbund lægger for dagen: Disse ting skal ændres.

Arbejdsgruppemedlem og formand for den skotske spillerforening, Tony Higgins, konkluderer:

- Det er vigtigt, at alle spillerforeninger over hele Europa støtter deres kolleger i Østeuropa. Det er vigtigt at bringe dem op på samme niveau som vesteuropæisk fodbold og Vesteuropa.

Foto © FIFPro

FIFPros generalsekretær, Theo van Seggelen, udtaler om publiceringen:

Et andet medlem af arbejdsgruppen, Nikolaj Grammatikov, tilføjer:

Foto © FIFPro