21. 03. 2012

FIFPro forventer at russisk fodboldforbund bekæmper racisme

Russisk fodbold blev nok engang ramt af racisme, da der ved lørdagens kamp mellem Lokomotiv Moskva og FC Anzhi blev kastet en banan efter udeholdets congolesiske spiller, Christopher Samba. FIFPro holder øje med sagen.

Racisme har i den senere tid stjålet flere overskrifter i russisk fodbold. Lørdagens kamp mellem Lokomotiv Moskva og FC Anzhi blev ingen undtagelse, da en banan blev kastet efter udeholdets congolesiske spiller, Christopher Samba.  Lørdagens banankast ligner til forveksling tidligere episoder, hvor Sambas holdkammerat, Roberto Carlos, har været offeret.

Den seneste episode, får nu FIFPro til nøje at følge situationen i Rusland og det russiske fodboldforbunds håndtering af racismeproblemerne i landet. FIFPro forventer, at fodboldforbundets præsident, Sergey Fursenko, holder sit ord og undersøger sagen til bunds.

I første omgang tager Sergey Fursenko skarpt afstand fra lørdagens hændelse:

- Episoden med Samba er helt forkastelig. Jeg har sendt sagen videre til den etiske komité, og den ansvarlige, Pavel Borodin, er blevet gjort opmærksom på, at sagen skal undersøges.

I forbindelse med undersøgelsen af Samba-sagen, vil komiteen også kigge nærmere på de tidligere sager med Roberto Carlos.

FIFPro bifalder Fursenkos ord, men understreger, at der skal handling bag disse. Hos FIFPro forventer man, at der fremadrettet vil blive taget tiltag, som skal forhindre lignende episoder, og at det russiske fodboldforbund i kampen mod racisme vil påbegynde kampagner med aktiv deltagelse fra professionelle spillere.

Nedenstående video viser lørdagens hændelse:

Foto © FIFPro

I første omgang tager Sergey Fursenko skarpt afstand fra lørdagens hændelse:

Nedenstående video viser lørdagens hændelse:

Foto © FIFPro