07. 02. 2012

FIFPro og EU Athletes afviser grundlaget for Contador-dom

FIFPro og EU Athletes afviser grundlaget for den afgørelse, som den internationale sportsdomstol, CAS, i går gjorde i sagen om Alberto Contador, og som gav spanieren en karantæne på to år.I en fælles erklæring ved de to foreningers forum i Bruxelles gjorde EU Athletes og FIFPro det klart, at det er uacceptabelt, at bevisbyrden skal løftes af den enkelte sportsudøver under WADAs strenge principper om strafansvar.

- Vi tror på, at skyld skal bevises; ikke at uskyld skal forsvares, hedder det i erklæringen.

Contador gennemgik en dopingtest den 21. juli 2010 under Tour de France. Analyserne af urinprøverne viste en forekomst af clenbuterol, et forbudt stof, som er på listen hos det internationale dopingagentur, WADA.

Contador påstod, at forekomsten af clenbuterol skyldtes, at han havde spist forurenet kød. Det internationale cykelforbund, UCI, og WADA henstillede til, at det var mere sandsynligt, at det skyldtes blodtransfusion eller indtag af forurenet kosttilskud. Ifølge panelet hos CAS er sidstnævnte det mest sandsynlige.

Alberto Contador har fået en toårig karantæne med tilbagevirkende kraft fra den 25. januar 2011. Fordi han allerede har afsonet en del af sin straf, ophører Contadors karantæne den 5. august 2012.

Foto © FIFProI en fælles erklæring ved de to foreningers forum i Bruxelles gjorde EU Athletes og FIFPro det klart, at det er uacceptabelt, at bevisbyrden skal løftes af den enkelte sportsudøver under WADAs strenge principper om strafansvar.

Foto © FIFPro