23. 03. 2012

FIFPro og UEFA glæder sig over samarbejdsaftaleaftale

Ved gårsdagens UEFA-kongres i Istanbul, præsenterede FIFPro og UEFA en samarbejdsaftale, som skal være med til at forbedre forholdene for både fodboldspillet og spillerne.

UEFA-kongressen i Istanbul dannede i går rammen om UEFAs og FIFPros offentliggørelse af en samarbejdsaftale, som skal tackle spillet og spillernes udfordringer i fremtiden. Underskrivelsen af samarbejdsaftalen kommer i kølvandet på FIFPros offentliggørelse af FIFPro Black Book Eastern Europe i sidste måned, hvor problemer som vold, diskrimination og match-fixing så dagens lys.

Aftalen vækker glæde hos Philippe Piat, præsident for FIFPro Division Europe.

- Dette er et vigtigt skridt på vejen til bedre forhold for professionelle fodboldspillere i Østeuropa, men naturligvis også for det øvrige Europa. Vi har ikke nået målet endnu, men vi har taget det første skridt. Vi er glade for, at UEFA og alle de tilknyttede forbund, nu endelig anerkender de problemer, som vi beskrev i Black Book Eastern Europe. Vi er meget tilfredse med, at de vil løse disse problemer sammen med os og spillerne.

Han fortsætter:

- Underskrivelsen af aftalen med UEFA er et stærkt nødvendigt skridt i den rigtige retning. Vi er fulde af fortrøstning i forhold til at tackle disse meget presserende problemer i de kommende år. Vi er nødt til at være tålmodige, for det tager naturligvis tid at løse disse problemer. Men vi er klar til at rydde op i fodbolden. Det er tid til at respekten for professionelle fodboldspillere genetableres.

Det er ikke kun hos FIFPro, at aftalen vækker glæde. Det gør den også hos UEFA præsident, Michel Platini:

- I nogle lande tvinges spillere til at underskrive eller ophøre deres kontrakter under trusler. Det kan vi ikke tolerere. Vi er nødt til at gøre mere for at beskytte spillerne, for uden dem, ville der ikke være noget fodbold. Vold, match-fixing, ulovlig gambling, doping, pres og trusler mod spillere, tilsidesættelse af kontrakter, ulovlig handel med unge spillere og hvidvaskning af penge. Alle disse ting finder sted, både i samfundet og i fodbold. Det er op til os at bekæmpe dem, med hjælp fra offentlige myndigheder. Så lad os beskytte spillerne, lad os beskytte spillet og lad os rydde op i fodbolden.

Læs gårsdagens pressemeddelse om samarbejdsaftalen her

Læs hele samarbejdsaftalen her

Foto © FIFPro

Aftalen vækker glæde hos Philippe Piat, præsident for FIFPro Division Europe.

Han fortsætter:

Læs gårsdagens pressemeddelse om samarbejdsaftalen her