10. 01. 2012

FIFPro World XI afsløret i Zürich

I Zürich uddelte fodboldlegenden Pelé priserne til de elleve spillere, som kollegerne har valgt til de bedste i 2011. FC Barcelona, Real Madrid og Manchester United er repræsenteret.

Som afslutning på 2011 har verdens ca. 50.000 medlemmer af den internationale spillerforening, FIFPro, stemt på det hold, de mener, er verdens bedste. Også de danske spillere har deltaget i afstemningen.

Spændingen blev udløst mandag aften under FIFA Ballon d’Or i Schweiz, hvor verdens elleve bedste spillere skulle optræde på scenen. Desværre kunne fire af dem ikke deltage, da deres hold, Real Madrid, forbereder sig på pokalkampen mod Málaga i dag, tirsdag.

FIFA FIFPro World XI består af følgende spillere:

• Målmand: Iker Casillas (Spanien, Real Madrid)
  • Forsvar: Daniel Alves (Brasilien, Barcelona), Gerard Piqué (Spanien, Barcelona), Sergio Ramos (Spanien, Real Madrid), Nemanja Vidic (Serbien, Manchester United)
  • Midtbane: Xabi Alonso (Spanien, Real Madrid), Andrés Iniesta (Spanien, Barcelona), Xavi (Spanien, Barcelona)
  • Angreb: Lionel Messi (Argentina, Barcelona), Cristiano Ronaldo (Portugal, Real Madrid), Wayne Rooney (England, Manchester United)

På vegne af FIFPro og FIFA uddelte den tredobbelte VM-vinder Pelé priserne til alle de tilstedeværende spillere. De fire Real Madrid-stjerner blev erstattet af to af fodboldhistoriens helt store, Emilio Butrageño og Zinedine Zidane.

To af årets spillere optræder for første gang på FIFA FIFPro World XI: Xabi Alonso og Wayne Rooney. Efter at FIFPro introducerede verdensholdet i 2005 er i alt 39 spillere blevet udvalgt.

Lionel Messi og Cristiano Ronaldo blev valgt til holdet for femte år i træk og tangerede dermed rekorden sat af John Terry, som har været på de første fem udgaver af holdet i 2005-2009.

Spanien er storleverandør til FIFA FIFPro World XI med i alt seks spillere fra europa- og verdensmestrene. Primera División satte ny rekord eftersom ni af de elleve spillere fremviser deres talent i enten FC Barcelona (fem spillere) eller Real Madrid (fire spillere). De sidste to spillere slår deres folder i Manchester United.

FIFA FIFPro World XI består af følgende spillere:

• Målmand: Iker Casillas (Spanien, Real Madrid)