17. 02. 2012

Fredsmarch til fordel for voldsofre

Torsdag den 19. januar 2012 blev den kun 21 årige Cem Aydin brutalt slået ned på Frederiksberg og døde efterfølgende af sine kvæstelser.

Hændelsen har påvirket en stor del af den danske befolkning, som har set en lidende familie, som står tilbage med store spørgsmål om det meningsløse tab, som en konsekvens af den brutale voldsepisode.

- Mange sidder med et ønske om at vise deres sympati for familien, inklusiv os selv. Vi har derfor valgt at lave en fredsmarch for at vise vores og den danske befolknings sympati og dybeste medfølelse. Vi håber at det vil have en symbolsk værdi for familien, som lige nu sidder i den værst tænkelige situation for en familie, nemlig at have mistet en af sine kære alt for tidligt, udtaler Ahmad brødrene, Aamer, Kashif og Asif, som også stod bag støttekoncerten til fordel for jordskælvsofrene i Pakistan i 2005.

- Mange forsøger at forklare hændelsen med alt fra racisme til banderelateret, men om hvorvidt mordet var racistisk motiveret, eller banderelateret er sekundært her og nu. Vi mener, at det er vigtigt at se fremadrettet og arbejde konstruktivt og forebyggende i forhold til disse problematikker og at vi danskere i fællesskab kan skabe et trygt samfund på lang sigt. På kort sigt, håber vi at denne fredsmarch vil vise at vi i Danmark tager afstand fra vold og går ind for fred og sameksistens, udtaler brødrene.

- Jeg vil gerne sammen med brødrene Ahmad være med til at markere, at vi går ind for et trygt og sikkert samfund. I mit job som læge ser jeg alt for ofte ofre for grov vold komme ind på skadestuen. Sådan skal det ikke være i Danmark. Der er behov for, at vi siger klart fra mod vold, udtaler Cem Aydins storebror, Dogu Aydin.

Søndag den 19. februar kl. 15.00 begynder fredsmarchen fra Vesterbro Torv og går ind til Rådhuspladsen, hvor flere kendte personligheder, heriblandt Outlandish, Ali Kazim, Johanne Schmidt-Nielsen, Zenia Stampe og Anne Vang har meldt deres ankomst og en række af disse vil holde en tale. Samme dag markeres fredsmarchen i Odense, Rådhuspladsen kl. 14 og i Tyrkiet, Istanbul på Taksim pladsen kl. 15.00.

Ahmad Brødrene har stiftet platformen for ildsjæle – ”Abros.dk”, som arbejder med samfundsgavnlige projekter som står for fredsmarchen til fordel for voldsofre.

- Vi håber at den danske befolkning vil komme og vise at vi i fællesskab tager afstand fra vold og går ind for fred, udtaler brødrene.

Yderligere information om fredsmarchen: www.abros.dk, facebook-gruppen ”Protest mod drabet af Cem Aydin” og begivenheden ”Cem Aydin – Fredsmarch mod vold”.