31. 01. 2012

Manglende forsikring giver strejke i Grækenland

Kampene i Grækenlands økonomisk trængte anden og tredje division er blevet suspenderet, da den græske spillerforening er gået i strejke, som en reaktion på manglende spillerforsikringer.Klubberne i de næstbedste og tredjebedste rækker i Grækenland har ikke penge til at betale forsikringer for deres spillere, da de venter på at indgå en sponsoraftale med et nationalt bettingfirma, OPAP. Aftalen, som skulle have været lukket i maj 2011, er endnu ikke blevet underskrevet af OPAP.

Divisionsforeningen sagde i fredags, at kampene ville blive suspenderet fra den 13. februar, men den græske spillerforening, PSAP, har varslet en strejke, som starter i 15. spillerunde. Det betyder, at onsdagens kampe ikke vil blive afviklet.

- Vi er netop blevet færdige med vores møde, og ingen er villige til at trække sig for at finde en løsning, siger formand i PSAP, Stelios Giannakopoulos, der er forhenværende midtbanespiller for Bolton Wanderers og det græske landshold.

- Kun når en endelig løsning er blevet fundet, vil spillerne fortsætte med at spille. Alle klubberne er blevet skriftligt informeret, siger Stelios Giannakopoulos.

Han tilføjer, at han ved et møde med generalsekretær Panagiotis Bitsaxis har fået at vide, at kontrakten vil blive underskrevet inden for de næste 15 dage.

Bettingfirmaet, som ikke har kommenteret på sagen, har indefrosset sponsorbetalingerne mod slutningen af sidste sæson på grund af den gentagne tilskuervold, der har skæmmet græsk fodbold. Beslutningen har været et hårdt slag for de klubber, der ligger uden for toppen af de to ligaer.

- Vi er klar over, at landet er midt i en krise uden fortilfælde, men det betyder ikke, at vi blandt andet skal finde os i, at spille uden forsikring eller kun at være delvist forsikret under en del af kampene, skriver den græske spillerforening i en meddelelse.Klubberne i de næstbedste og tredjebedste rækker i Grækenland har ikke penge til at betale forsikringer for deres spillere, da de venter på at indgå en sponsoraftale med et nationalt bettingfirma, OPAP. Aftalen, som skulle have været lukket i maj 2011, er endnu ikke blevet underskrevet af OPAP.